Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 15 września 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec. - Sprawa C-372/03., sygn. C-372/03
Sprawa C-372/03
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Federalnej Niemiec
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 91/439/EWG - Prawo jazdy - Minimalny wiek wymagany do uzyskania dostępu do prowadzenia niektórych pojazdów - Możliwość prowadzenia pojazdów innej kategorii niż ta, na którą prawo jazdy zostało wydane - Obowiązkowa rejestracja i wymiana prawa jazdy
Opinia rzecznika generalnego P. Légera przedstawiona w dniu 12 maja 2005 r. I‑0000
Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 15 września 2005 r. I‑0000
Streszczenie wyroku
1. Transport - Transport drogowy - Prawo jazdy - Dyrektywa 91/439 - Przesłanki wydania - Minimalny wiek - Prowadzenie ciężkich motocykli należących do kategorii A - Uprawnienie państw członkowskich do ustalenia wyższego minimalnego wieku - Zakres
(dyrektywa Rady 91/439, art. 6 ust. 1 lit. b) i art. 2)
2. Transport - Transport drogowy - Prawo jazdy - Rozporządzenie nr 3820/85 oraz dyrektywa 91/439 - Przesłanki wydania - Minimalny wiek - Prowadzenie pojazdów należących do kategorii C1 i C1 + E - Uprawnienie państw członkowskich do ustalenia niższego minimalnego wieku - Brak
(rozporządzenie Rady nr 3820/85, art. 5 ust. 1 lit. b); dyrektywa Rady 91/439, art. 6 ust. 1 lit. b) i art. 2)
1. Stanowiąc, że państwa członkowskie mają możliwość zezwolenia na bezpośredni dostęp do prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia ciężkich motocykli należących do kategorii A kandydatów, którzy mają przynajmniej 21 lat, art. 6 ust. 1 lit. b) tiret pierwsze dyrektywy 91/439 w sprawie praw jazdy bynajmniej nie ogranicza w sposób wyraźny przysługującej państwom członkowskim możliwości ustalenia wyższego minimalnego wieku, lecz przeciwnie - wskazuje, że państwa członkowskie mogą wprowadzić granicę wieku wyższą niż 21 lat.
Ponieważ fakt, że ustalenie dla bezpośredniego dostępu do prowadzenia takich motocykli minimalnego wieku wyższego niż granica wieku określona w ostatnim zdaniu ww. artykułu służy wzmocnieniu bezpieczeństwa drogowego, które - jak wynika z preambuły tej dyrektywy - stanowi główny jej cel, tego typu ustalenie nie narusza powołanego przepisu, o ile przestrzegana jest zasada proporcjonalności.