Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 13 października 2005 r. - Parking Brixen GmbH przeciwko Gemeinde Brixen i Stadtwerke Brixen AG. - Sprawa C-458/03., sygn. C-458/03
Sprawa C-458/03
Parking Brixen GmbH
przeciwko
Gemeinde Brixen i Stadtwerke Brixen AG
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht, Autonome Sektion für die Provinz Bozen (Włochy)]
Zamówienia publiczne - Procedura udzielania zamówień publicznych - Koncesja na świadczenie usług - Zarządzanie płatnym parkingiem publicznym
Opinia rzecznika generalnego J. Kokott przedstawiona w dniu 1 marca 2005 r. I-0000
Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 13 października 2005 r. I-0000
Streszczenie wyroku
1. Zbliżanie ustawodawstw - Procedury udzielania zamówień publicznych na usługi - Dyrektywa 92/50 - Zakres stosowania - Koncesja na świadczenie usług publicznych obejmująca zarządzanie płatnym parkingiem publicznym - Wyłączenie
(dyrektywa Rady 92/50)
2. Prawo wspólnotowe - Zasady - Równość traktowania - Dyskryminacja ze względu na przynależność państwową - Swoboda przedsiębiorczości - Swoboda świadczenia usług - Postanowienia traktatu - Zakres stosowania - Umowy koncesyjne na świadczenie usług publicznych - Włączenie - Granice - Dany przypadek
(art. 12 WE, 43 WE i 49 WE)
1. Udzielenie przez organ władzy publicznej zamówienia na zarządzanie płatnym parkingiem publicznym usługodawcy, w zamian za co ów usługodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci opłat uiszczanych przez osoby trzecie z tytułu korzystania z tego parkingu, stanowi koncesję na świadczenie usług publicznych, do której nie ma zastosowania dyrektywa 92/50 odnosząca się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi.
(zob. pkt 43 oraz pkt 1sentencji)
2. Organy państwowe zawierające umowy koncesyjne na świadczenie usług publicznych mają ogólny obowiązek przestrzegania podstawowych zasad traktatu WE, w tym w szczególności art. 43 WE i 49 WE oraz zasady niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową, ustanowionej w art. 12 WE, który stanowi szczególny przypadek ogólnej zasady równości traktowania. Zasady równości traktowania i niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową pociągają za sobą między innymi obowiązek przejrzystości, który wymaga zagwarantowania wszystkim potencjalnym oferentom odpowiedniego poziomu publiczności otwierającego drogę konkurencji w zakresie ubiegania się o koncesję oraz gwarantującego bezstronność jej udzielania.