Wyrok SN z dnia 11 lutego 2021 r., sygn. II PSKP 9/21
Przepis art. 28 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie wymaga, by między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do emerytury zachodził związek przyczynowy. Z ustawowego zwrotu "przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką" w szczególności nie wynika, że powodem rozwiązania stosunku pracy w każdym wypadku ma być zamiar uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej. Wystarczy, jeżeli zachodzi określone następstwo w czasie lub też związek czasowy między rozwiązaniem stosunku pracy a uzyskaniem emerytury lub renty inwalidzkiej, bez konieczności dowodzenia, że przyczyną rozwiązania stosunku pracy był zamiar przejścia czy chęć "odesłania" pracownika na rentę lub emeryturę.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Jolanta Frańczak (przewodniczący)
SSN Bohdan Bieniek (sprawozdawca)
SSN Piotr Prusinowski
w sprawie z powództwa M. S. przeciwko Wojskowemu Biuru Emerytalnemu w O. o odprawę emerytalną, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 11 lutego 2021 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego w O. z dnia 17 grudnia 2018 r., sygn. akt IV Pa (...),
1. oddala skargę kasacyjną,
2. zasądza od pozwanej na rzecz powoda kwotę 1.350 (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów procesu w postępowaniu kasacyjnym.
Uzasadnienie
Sąd Rejonowy w O., wyrokiem z dnia 22 grudnia 2017 r., zasądził od Wojskowego Biura Emerytalnego w O. na rzecz M. S.13.334,00 zł. wraz ustawowymi odsetkami od dnia 12 czerwca 2015 r. do dnia zapłaty, tytułem odprawy emerytalnej oraz orzekł o kosztach procesu.
Sąd ten ustalił, że powód, pobierając emeryturę wojskową od 2007 r., był zatrudniony w Wojskowym Biurze Emerytalnym od 12 listopada 2008 r. do 11 czerwca 2015 r. Stosunek pracy został rozwiązany na mocy porozumienia stron, a łączny staż pracy i służby wyniósł ponad 35 lat pracy. Powód nie otrzymał odprawy emerytalnej jako żołnierz.
Sąd Rejonowy w pierwszej kolejności zauważył, że Wojskowe Biuro Emerytalne (dalej WBE) ma status pracodawcy w rozumieniu art. 3 k.p., bowiem jest pomiotem wyodrębnionym finansowo i organizacyjnie oraz samodzielnie zatrudnia pracowników (zob. także wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 19 grudnia 1997 r., I PKN 448/97; z dnia 4 stycznia 2008 r., I PK 187/07). Po wtóre, prawa i obowiązki pracowników WBE, funkcjonujących w strukturze Ministerstwa Obrony Narodowej (dalej MON), będących jednostkami budżetowymi, reguluje ustawa z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2016 r., poz. 1511, dalej także jako u.p.u.p.). W myśl jej art. 28 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 urzędnikowi państwowemu przechodzącemu na emeryturę po dwudziestu latach pracy w urzędach przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.