Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Uchwała Składu 7 Sędziów SN z dnia 15 grudnia 1992 r., sygn. I PZP 56/92

Sąd Najwyższy przy udziale Prokuratora w Ministerstwie Sprawiedliwości w sprawie z powództwa Andrzeja M. przeciwko Państwowemu Ośrodkowi Maszynowemu w L. z/s w Z. w likwidacji o wynagrodzenie i odprawę po rozpoznaniu na posiedzeniu jawnym zagadnienia prawnego przekazanego przez skład trzech sędziów Sądu Najwyższego postanowieniem z dnia 19 sierpnia 1992 r. I PZP 53/92:

„Kto przejmuje zobowiązania wynikające ze stosunku pracy pracowników przedsiębiorstwa zlikwidowanego uchwałą zarządu ?”

podjął następującą uchwałę:

W razie nieodpłatnego przejęcia przez gminę likwidowanego przedsiębiorstwa komunalnego, które nie podlegało prywatyzacji i do którego stosuje się odpowiednio przepisy o przedsiębiorstwach państwowych, gmina odpowiada za zobowiązania tego przedsiębiorstwa wynikające ze stosunku pracy do wysokości wartości przejętego mienia (art. 40 § 2 k.c. w zw. z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych – Dz.U. art. 32, poz. 191).

Uzasadnienie

Powód Andrzej M. wniósł o zasądzenie od strony pozwanej Państwowego Ośrodka Maszynowego w L. z/s w Z. w likwidacji różnych należności wynikających ze stosunku pracy, m.in. wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.

Uchwałą nr 3/91 Zarządu Gminy w K. z 31.I.1991 r. postawiono w stan likwidacji przedsiębiorstwo komunalne pod nazwą Państwowy Ośrodek Maszynowy w L. z/s w Z. Uchwała ta została wydana na podstawie art. 251 ust. 2 i 3 ustawy z 25.IX.1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (j.t. Dz.U. z 1991 r. nr 18, poz. 80 ze zm.) i § 27 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 30.XI.1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. nr 31, poz. 170 ze zm.). Do wyznaczonych w niej obowiązków likwidatora zaliczono m.in. wezwanie wierzycieli do zgłoszenia roszczeń w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia likwidacji w dzienniku „Rzeczpospolita”, sporządzenie wykazu roszczeń wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa oraz sposobu ich zaspokojenia i dokonanie sprzedaży środków obrotowych oraz trwałych. Wójt Gminy w K. decyzją z 14.VIII.1991 r. zarządził likwidację przedsiębiorstwa. W decyzji tej wydanej na podstawie § 51 rozporządzenia Rady Ministrów z 30.XI.1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. nr 31, poz. 170 ze zm.) stwierdzone zostało, że po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego i spłaceniu dłużników w całości uznaje się przedsiębiorstwo za zlikwidowane z dniem 14.VIII.1991 r. oraz że pozostały po zlikwidowaniu przedsiębiorstwa majątek oraz wierzytelności przejmuje Urząd Gminy w K. na podstawie bilansu sporządzonego na dzień 14.VIII.1991 r. Postanowieniem z 9.IX.1991 r. PP-82, Sąd Rejonowy w Legnicy wykreślił przedsiębiorstwo z rejestru. Likwidowane przedsiębiorstwo nie było poddane postępowaniu upadłościowemu, likwidacja nie toczyła się w ramach postępowania prywatyzacyjnego i pozostałe po likwidacji mienie przejęła Gmina nie przekazując go innemu podmiotowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00