Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2036/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie sędzia NSA Leszek Kiermaszek sędzia del. WSA Anna Szymańska (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1138/19 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 26 lipca 2019 r. nr SKO.415.92.1323.2019 w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] z 21 maja 2019 r. nr 5/19; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 1107 (jeden tysiąc sto siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie (dalej: "WSA w Rzeszowie", "Sąd I instancji", "Sąd wojewódzki") wyrokiem z 27 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1138/19 oddalił skargę [...] Sp. z o.o. w W.(dalej: "skarżąca", "spółka", "inwestor" "strona") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie (dalej: "SKO", "organ odwoławczy", "organ II instancji") z 26 lipca 2019 r. nr: SKO.415.92.1323.2019 w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z 30 sierpnia 2013 r. spółka zwróciła się do Burmistrza [...] (dalej: "Burmistrz", "organ I instancji") o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia polegającego na budowie stacji bazowej nr [...] wraz z zasilaniem energetycznym na dachu budynku przy ul. [...], na działce nr [...] w U.
Sprawa ta była wielokrotnie rozstrzygana. Jednym z ostatnich rozstrzygnięć, które zapadło w sprawie była decyzja Burmistrza z 24 sierpnia 2015 r. nr 6/15, którą organ I instancji ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego dla opisanej we wniosku oraz zrealizowanej już inwestycji, a SKO decyzją z 26 października 2015 r. nr SKO.415.119.1201.2015 utrzymało ją w mocy. WSA w Rzeszowie wyrokiem z 13 września 2016 r. sygn. akt II SA/Rz 1651/15 uchylił decyzje organów obu instancji, a Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 22 listopada 2018 r. sygn. akt II OSK 2902/16 oddalił skargę kasacyjną od tego wyroku. Podstawowym powodem uchylenia było niewystarczające wykazanie, jakie inwestycja w rzeczywistości ma parametry. Przedłożone przez inwestora sprawozdanie z pomiarów natężenia pól elektromagnetycznych wykonanych w otoczeniu stacji bazowej uznano za niepełny dokument do zakwalifikowania przedsięwzięcia jako takiego, które ani zawsze, ani potencjalnie nie oddziałuje na środowisko. Organy ponadto oparły się na błędnym stanowisku, że determinantami oceny przedsięwzięcia jest równoważna moc promieniowania izotropowo dla pojedynczej anteny. Tymczasem niezbędne jest ustalenie mocy promieniowania nie tylko pojedynczej anteny, ale całego przedsięwzięcia, które obejmuje sześć anten sektorowych oraz trzy anteny radioliniowe.