Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. II OSK 2751/20

Zgodnie z art. 149 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, odmowa wznowienia postępowania administracyjnego jest dopuszczalna, gdy z treści wniosku o wznowienie postępowania wynika w sposób oczywisty i niebudzący żadnych wątpliwości, że wnioskodawca nie posiada przymiotu strony w postępowaniu wznowieniowym. Takie rozstrzygnięcie jest prawomocne i wiążące, nie podlegając dalszemu badaniu, jeżeli zostało już jednoznacznie przesądzone w wcześniejszym, prawomocnym wyroku sądu administracyjnego.

Teza od Redakcji

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Zdzisław Kostka sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant: starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 czerwca 2020 r. sygn. akt II SA/Lu 237/20 w sprawie ze skargi J. K. na postanowienie Wojewody Lubelskiego z dnia 28 lutego 2020 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy wznowienia postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, wyrokiem z 17 czerwca 2020 r., II SA/Lu 237/20, oddalił skargę J. K. na postanowienie Wojewody Lubelskiego z dnia 28 lutego 2020 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy wznowienia postępowania.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wnioskiem z 10 grudnia 2019 r. J. K. wystąpił o wznowienie postępowania administracyjnego zakończonego ostateczną decyzją Prezydenta Miasta [...] z 1 sierpnia 2016 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę budynku gospodarczo-garażowego na działkach nr [...] i [...] położonych w [...]. Jako podstawę wznowienia skarżący powołał art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. Uzasadniając żądanie skarżący podniósł, że w sprawie doszło do rażącego naruszenia, zarówno przez organ, jak i projektanta oraz inwestora, przepisów art. 29 Prawa wodnego oraz § 29 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, co zostało stwierdzone wyrokami WSA w Lublinie i Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również decyzją Prezydenta Miasta [...] z 14 listopada 2019 r., którą to decyzją organ nakazał przywrócenie stanu poprzedniego i wykonanie stosownych urządzeń zapobiegających zalewaniu działki wnioskodawcy. W ocenie skarżącego są to nowe okoliczności i nowe dowody, istniejące w dniu wydania decyzji, które uzasadniają wznowienie postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00