Wyrok NSA z dnia 14 marca 2023 r., sygn. II OSK 2728/21
Zagospodarowanie przestrzenne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. S. i D. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 sierpnia 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 442/21 w sprawie ze skargi K. S. i D. R. na uchwałę Rady Gminy O. z dnia [...] października 2020 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 25 sierpnia 2021 r., sygn. akt VII SA/Wa 442/21, po rozpoznaniu sprawy ze skargi K. S. i D. R. na uchwałę Rady Gminy O. z dnia [...] października 2020 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w pkt I stwierdził nieważność § 14 części tekstowej i załącznika graficznego zaskarżonej uchwały, w zakresie terenu oznaczonego symbolem [...] w odniesieniu do działki o nr ewid. [...], obręb H., w pkt II w pozostałym zakresie skargę oddalił, w pkt III natomiast zasądził od Gminy O. solidarnie na rzecz K. S. i D. R. zwrot kosztów postępowania sądowego.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Pismem z dnia 30 stycznia 2021 r. D. R. i K. S., działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 713 ze zm., dalej: u.s.g.) wnieśli skargę na uchwałę Rady Gminy O. z [...] października 2020 r. nr [...] w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentów miejscowości K., [...], H. gm. O. (publ. Dz.Urz. Woj. M. z 9 grudnia 2020 r., poz. [...], dalej: m.p.z.p.), zarzucając jej naruszenie: art. 17 pkt 14 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 293 ze zm.; dalej jako "u.p.z.p.") poprzez nieprzedstawienie przez Wójta R. O. pełnej listy nieuwzględnionych przez Wójta uwag do projektu planu i w konsekwencji nierozpatrzenie przez Radę G. uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która nie została uwzględniona przez Wójta G.; art. 20 ust. 1 u.p.z.p. poprzez uczynienie przedmiotem głosowania nie sposobu rozpatrzenia uwag do projektu planu, a jedynie "nieuwzględnienia" całości lub części uwag nieuwzględnionych przez Wójta Gminy O.; art. 4 ust. 1 u.p.z.p. oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r., Nr 164Nr [...], poz. 1587 - dalej: r.z.p.m.) poprzez brak ustalenia w planie przeznaczenia terenów oznaczonych symbolem "[...]"; art. 15 ust. 2 pkt 6 u.p.z.p. oraz § 4 pkt 6 oraz § 7 pkt 8 r.z.p.m. poprzez wprowadzenie na rysunku planu niekompletnej nieprzekraczalnej linii zabudowy; § 4 ust. 1 w zw. z par. 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz. 283; dalej: r.z.t.p.) poprzez niedopuszczalne powtórzenia w planie regulacji ustawowych; art. 17 pkt 9 u.p.z.p. poprzez brak udostępnienia projektu planu oraz Prognozy oddziaływania na środowisko w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Gminy O. oraz zorganizowanie dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami jedynie 2 dni po wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu, w okresie trwającego stanu epidemii; art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm., dalej: k.c.) w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 7, art. 1 ust. 3 oraz w zw. z art. 21 ust. 1, art. [...] ust. 3 i art. 64 ust. 1 i 3 Konstytucji RP poprzez ograniczenie prawa skarżących do dysponowania ich nieruchomością i jej zagospodarowania z uwagi na wprowadzenie zakazu zabudowy tej nieruchomości oraz dopuszczenie w terenie oznaczonym symbolem "[...]" lokalizacji przedsięwzięć mogących być źródłem negatywnego oddziaływania na nieruchomość, nieproporcjonalnie do celu koniecznego dla zapewnienia racjonalnej gospodarki przestrzennej oraz ponad usprawiedliwione potrzeby publiczne i usprawiedliwione interesy prywatne, a w konsekwencji nadużycie władztwa planistycznego gminy; art. 1 ust. 3 u.p.z.p. oraz art. 32 ust. 2 oraz art. 64 ust. 2 Konstytucji RP poprzez naruszenie konstytucyjnej zasady równości, przez zróżnicowanie przeznaczenia nieruchomości objętych planem posiadających analogiczne uwarunkowania; art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ust. 1 u.p.z.p. poprzez uchwalenie planu nie w celu kształtowania polityki przestrzennej gminy, ale w celu uczynienia zadość partykularnemu interesowi podmiotu zainteresowanego inwestycją na działkach nr [...] i [...] położonych w H.; art. 9 ust. 4 oraz art. 20 ust. 1 u.p.z.p. poprzez ustalenie w § 13 i § 14 uchwały odpowiednio dla terenów zabudowy produkcyjnej w gospodarstwa rolnych, hodowlanych i ogrodniczych oraz dla terenów rolniczych sposobu przeznaczenia w sposób sprzeczny z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy O., uchwalonym uchwałą Nr [...] Rady Gminy O. z dnia 15 listopada 2001 r. (dalej: studium). W oparciu o powyższe zarzuty skarżący wnieśli o stwierdzenie nieważności uchwały w całości, ewentualnie w części: § 6 ust. 2 pkt 2 części tekstowej uchwały w odniesieniu do terenu oznaczonego symbolem "[...]"; § 6 ust. 3 części tekstowej uchwały w odniesieniu do terenu oznaczonego symbolem "[...]"; § 13 części tekstowej uchwały w odniesieniu do terenu oznaczonego symbolem "[...]"; § 14 części tekstowej uchwały w odniesieniu do terenu oznaczonego symbolem "[...]" w zakresie, w jakim teren ten obejmuje działkę nr [...], obr. [...] H.; części graficznej uchwały w odniesieniu do terenu oznaczonego symbolem "[...]"; części graficznej uchwały w odniesieniu do terenu oznaczonego symbolem "[...]" w zakresie w jakim teren ten obejmuje działkę nr [...], obr. [...] H..