Racjonalny wybór gminy referencyjnej do ustalania dotacji oświatowych - Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 348/19
Racjonalny wybór najbliższej gminy jako referencyjnej do ustalania wysokości dotacji na oświatę, uwzględniający liczbę uczęszczających dzieci oraz bezpośrednie sąsiedztwo, jest zgodny z intencją ustawodawcy mimo braku jasnych wytycznych co do liczby mnogiej w ustawie.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt I SA/Łd 461/18 w sprawie ze skargi A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 30 kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości oraz wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem podlegającej zwrotowi do budżetu gminy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 31 października 2018 r., sygn. akt I SA/Łd 461/18 oddalił skargę A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 30 kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości oraz wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, podlegającej zwrotowi wraz z odsetkami.
A wniosło skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się uchylenia zaskarżonego orzeczenia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi, zasądzenie od organu na rzecz Skarżącej kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego wg. norm przepisanych. Ponadto, strona skarżąca wniosła o rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie.
Zaskarżonemu wyrokowi strona skarżąca kasacyjnie zarzuciła na podstawie:
1) art. 174 pkt 1 p.p.s.a. w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego tj. art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty w brzmieniu sprzed nowelizacji tj. w brzmieniu ustawy o systemie oświaty z dnia 19 listopada 2004 r. (Dz.U. Nr 256, poz. 2572) oraz w brzmieniu ustawy o systemie oświaty z dnia 4 grudnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 2156) poprzez jego błędną wykładnię i przyjęcie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, że cyt.: "... wszystkie trzy gminy: W., P. i A., bezpośrednio sąsiadują z gminą D., zatem wszystkie trzy są gminami najbliższymi. Wobec powyższego, organ wybierając na dany rok jedną z ww. gmin kierował się nie tylko odległością od siedziby gminy, ale i ilością dzieci, które z tej gminy uczęszczają do przedszkola w K. Działanie takie należy ocenić jako racjonalne, a przede wszystkim zgodne z wolą ustawodawcy opisaną w art. 90 ust. 2 u.s.o." Podczas, gdy prawidłowa wykładnia art. 90 ust. 2b u.s.o. zdanie 2, o treści: "W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego" jednoznacznie wskazuje, że chodzi o jedną, najbliższą gminę. Gdyby Ustawodawca chciał umożliwić gminom dokonanie wyboru spośród kilku gmin sąsiadujących z daną gminą, wówczas dałby temu wyraz używając sformułowania w liczbie mnogiej tj. "najbliższe gminy". Skoro tego nie uczynił i zdecydował się na liczbę pojedynczą w sformułowaniu "najbliższa gmina" to był to zabieg celowy i w konsekwencji zabronione jest ustalanie dotacji poprzez dokonanie wyboru spośród kilku najbliższych gmin;