Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. II OSK 182/20

Odpowiedzialność za techniczne ustalenia i rozwiązania zawarte w projekcie budowlanym należy do projektanta, natomiast organy administracji architektoniczno-budowlanej są kompetentne w zakresie weryfikacji zgodności projektu z wymogami prawa budowlanego, w tym także z wymaganiami ochrony środowiska, przy uwzględnieniu swojej specjalistycznej wiedzy technicznej.

Teza od Redakcji

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Gd 9/19 w sprawie ze skargi M. C. i E. Z. D. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 13 listopada 2018 r. nr WI-IV.7840.3.46a.2018.ESD w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Uzasadnienie.

Wyrokiem z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Gd 9/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę M. C. i E. Z. D. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 13 listopada 2018 r., nr WI-IV.7840.3.46a.2018.ESD, w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła M. C., reprezentowana przez adwokata T. C. Wyrok zaskarżyła w całości. Zarzuciła naruszenie przepisów prawa:

1) art. 141 § 4 oraz 3 § 1 ,174 pkt 2 P.p.s.a. w związku z art. 7, 8 § 1, 77 § 1, 80, 107 § 3 K.p.a. poprzez nie ustalenie, w jaki sposób organy obu instancji zweryfikowały dokumentację inwestora w odniesieniu do maksymalnej mocy, maksymalnych pochyleń anten oraz dlaczego przyjęły, iż przedmiotem kwalifikacji jest 12 pojedynczych elementów przedsięwzięcia a nie całość;

2) art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane w związku z art. 72 ust 1 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) w powiązaniu § 2 ust 1 pkt 7 d w związku z § 3 ust 1 pkt 8 lit g rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ((Dz. U. z 2016 r. poz. 71) w powiązaniu z art. 174 pkt 1 P.p.s.a. poprzez wadliwe przyjęcie, iż przedmiotem oceny wypływu na środowisko jest pojedynczy element przedsięwzięcia nawet w przypadku, w którym moc EIRP jest wspólna dla anten na poszczególnych sektorach;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00