Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 4094/21
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie: sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SAB/Wa 344/20 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w T. na bezczynność Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 18 lutego 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania 2. zasadza od Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rzecz skarżącej [...] sp. z o.o. z siedzibą w T. kwotę 477 (czterysta siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z 21 sierpnia 2020 r. (sygn. akt II SAB/Wa 344/20) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę [...] sp. z o.o. z siedzibą w T. na bezczynność Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (dalej jako: Dyrektor NCBiR) w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 18 lutego 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej. Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z dnia 18 lutego 2020 r. skarżąca zwróciła się do Dyrektora NCBiR o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie na adres siedziby Spółki wykazu zawierającego dane personalne (imiona i nazwiska) wszystkich osób, które uczestniczyły w procedurze oceny formalnej oraz merytorycznej złożonego przez Spółkę wniosku o dofinansowanie o wskazanym we wniosku numerze z jednoczesnym podaniem - oddzielnie dla oceny formalnej oraz dla oceny merytorycznej - która z tych osób lub które z tych osób (w przypadku decyzji kolegialnej) zdecydowały o przejściu przez wniosek etapu oceny formalnej, a następnie o wyborze wniosku do dofinansowania i w rezultacie o zawarciu umowy. Spółka zwróciła się jednocześnie o przesłanie kopii wszystkich dokumentów NCBiR, które zostały wytworzone w toku procedury konkursowej obejmującej ocenę formalną i merytoryczną wymienionego powyżej wniosku w okresie poprzedzającym zawarcie ze Spółką umowy o dofinansowanie projektu. W odpowiedzi z 4 marca 2020 r. organ wskazał, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej został złożony w prywatnej sprawie wnioskodawcy i wynika z niego subiektywny interes Spółki. Pismem z 25 września 2019 r. Spółka została bowiem poinformowana o ustaleniach, zgodnie z którymi na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, nie spełniała wymogów podmiotowych określonych w dokumentacji konkursowej oraz art. 22 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. i została wezwana do zwrotu wskazanej w piśmie kwoty. Pismem z 2 grudnia 2019 r. NCBR poinformował wnioskodawczynię o wprowadzeniu Stanu Zawieszenia, wskazując na stwierdzenie naruszenia Umowy, a pismem z 23 stycznia 2020 r. NCBR zawiadomił Spółkę o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zwrotu środków, o których mowa w wezwaniu z 25 września 2019 r. Zdaniem organu powyższe wskazuje, że skarżąca pozostaje w sporze z NCBR dotyczącym zwrotu przyznanego dofinansowania, zaś elementem tego sporu pozostają czynności NCBR dokonane przed zawarciem umowy o dofinansowanie ze Spółką, w tym żądane informacje o osobach i dokumentach. W ocenie organu wskazuje to na subiektywny interes wnioskodawcy w uzyskaniu żądanych informacji, a ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może być podstawą do otrzymania informacji we własnej sprawie. Ponadto wniosek o udostępnienie informacji publicznej winien być sprecyzowany, a w związku z tym niedopuszczalne jest domaganie się udostępniania wszystkich dokumentów wytworzonych przez organ lub wskazanie, że wniosek dotyczy wszelkich informacji pozostających w zakresie realizowania zadań publicznych.