Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2022 r., sygn. II GSK 1377/20

Prawo geologiczne i górnicze

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Marzena Bal - Kuźniarska po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. K. B. B. Sp. z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 1969/19 w sprawie ze skargi P. K. B. B. Sp. z o.o. w K. na decyzję Ministra Środowiska z dnia 9 sierpnia 2019 r. nr DGK-I.4771.10.3.2019.KM w przedmiocie cofnięcie bez odszkodowania koncesji na wydobywanie wapieni 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej jej decyzji organu I instancji; 3. zasądza od Ministra Środowiska na rzecz P. K. B. B. Sp. z o.o. w K. 2 440 (dwa tysiące czterysta czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. K. B. B. Sp. z o.o. w K. na decyzję Ministra Środowiska z dnia 9 sierpnia 2019 r., nr DGK-I.4771.10.3.2019.KM, w przedmiocie cofnięcia bez odszkodowania koncesji na wydobywanie wapieni dewońskich.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Marszałek Województwa Świętokrzyskiego decyzją z dnia 2 kwietnia 2019 r., na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 – Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2017 r., poz. 2126, ze zm.; dalej "p.g.g.") cofnął bez odszkodowania udzieloną Spółce koncesję nr 88/94.

W ocenie organu I instancji Spółka nie zastosowała się do założeń Dodatku nr 1, a tym samym naruszyła warunki udzielonej jej koncesji nr 88/94, jak również prowadziła działalność niezgodną z zasadami racjonalnego gospodarowania zasobami kopalin wyrażonymi w art. 125 i 126 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm.; dalej: p.o.ś.), bowiem w sposób dowolny, nieuprawniony i nieuzasadniony przeklasyfikowywała (w protokołach komisji zakładowej) partie bloczne złoża "Bolechowice" do nieblocznych i objęła je eksploatacją za pomocą metod jak na kruszywo łamane, podczas gdy z przepisów prawa wynika, że racjonalna gospodarka zasobami kopalin powinna się opierać na projektowaniu wykorzystania kopaliny zgodnie z jej właściwościami surowcowymi, selektywnym wydobywaniu odmian kopaliny o różnych właściwościach surowcowych oraz poprawnym doborze metod urabiania i przeróbki kopaliny dostosowanych do jej naturalnych właściwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00