Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2022 r., sygn. II FSK 1410/21
Wydatki na prowadzenie przez firmę bloga generującego przychody z reklam, w tym również takie jak zakup biletów wstępu na imprezy, koszty wyjazdów itp., mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.
Monitor Księgowego nr 5/2022
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tomasz Kolanowski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Beata Cieloch, Sędzia WSA del. Sylwester Golec, po rozpoznaniu w dniu 11 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 11 sierpnia 2021 r. sygn. akt I SA/Ol 473/21 w sprawie ze skargi S. sp. z o.o. z siedzibą w Ł. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 11 sierpnia 2021 r., sygn. akt I SA/Ol 473/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie po rozpoznaniu skargi S. sp. z o.o. z siedzibą w Ł. (dalej: spółka, strona) na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z [...] maja 2021 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych uchylił zaskarżoną interpretację.
Wyrok (podobnie, jak i pozostałe orzeczenia powołane w niniejszym uzasadnieniu) jest dostępny na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa. gov.pl/.
Od powyższego wyroku skargę kasacyjną wywiódł organ, zarzucając, na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm., dalej: "p.p.s.a."), naruszenie:
1. przepisów prawa materialnego w sposób mający istotny wpływ na rozstrzygnięcie sprawy tj. w art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.) - dalej: "u.p.d.o.p." - przez błędną wykładnię i uznanie, że wydatki związane z prowadzeniem ogólnodostępnego nieodpłatnego lifestylowego błoga i tworzeniem artykułów w nim publikowanych będą stanowić dla spółki kurierskiej koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., choć wydatki te nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z prowadzoną przez spółkę działalnością kurierską ani planowaną działalnością reklamową, co w konsekwencji doprowadziło Sąd do błędnego zastosowania w sprawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.;