Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2021 r., sygn. II OSK 543/21

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2021 r. sygn. akt II SAB/Po 152/20 w sprawie ze skargi S. K. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] w przedmiocie legalności budowy i użytkowania obiektów budowlanych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 stycznia 2021 r. sygn. akt II SAB/Po 152/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę S.K. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] w przedmiocie legalności budowy i użytkowania obiektów budowlanych.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wyjaśnił skarga na bezczynność organu dotyczyła postępowania administracyjnego w sprawie legalności budowy i użytkowania obiektów budowlanych położonych w [...] przy ul. [...] [...], na działce nr [...].

Sąd I instancji wyjaśnił ponadto, że dla ustalenia czy zarzucana w skardze bezczynność PINB rzeczywiście zaistniała niezbędnym było ustalenie od jakiego momentu należy liczyć termin załatwienia sprawy. Stanowiska stron w tym zakresie były sporne. Organ twierdził bowiem, że termin ten winien być liczony od daty wszczęcia postępowania administracyjnego z urzędu, z kolei skarżąca twierdziła, że w niniejszej sprawie postępowanie powinno zostać wszczęte na jej wniosek z dnia [...] sierpnia 2020 r. i od ww. daty należy liczyć początek biegu terminu.

Art. 61 § 1 kp.a. (przewiduje dwa sposoby wszczęcia postępowania administracyjnego, tj. na żądanie (wniosek) strony lub z urzędu. Pismo, w którym strona wnosi o wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu nie stanowi żądania, o którym mowa w art. 61 § 1 k.p.a. i art. 61a § 1 k.p.a.a.. Tego rodzaju "żądanie", w którym strona domaga się wszczęcia przez organ postępowania z urzędu nie wiąże organu. Nie skutkuje ono również wszczęciem postępowania administracyjnego. Pismo takie należy traktować jako powiadomienie organu o okolicznościach, które zdaniem strony, winny skutkować wszczęciem postępowania z urzędu. Artykuł 61 § 3 k.p.a. nie reguluje daty wszczęcia postępowania z urzędu. Za datę tę należy przyjąć pierwszą czynność wobec strony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00