Wyrok NSA z dnia 14 października 2021 r., sygn. III OSK 3748/21
Brak spełnienia któregoś z kryteriów wskazanych w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym wymaga zbadania, czy służba określonej osoby, mimo że nie była "krótkotrwałą służbą przed dniem 31 lipca 1990 r." bądź nie charakteryzowała się "rzetelnym wykonywaniem zadań i obowiązków po dniu 12 września 1989 r., w szczególności z narażeniem zdrowia i życia", była służbą charakteryzującą się bezpośrednim zaangażowaniem w realizację zadań i funkcji państwa totalitarnego, czy też nie miała takiego charakteru.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 14 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 2331/19 w sprawie ze skargi S.P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...] 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz S.P. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 2331/19, oddalił skargę S.P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy.
Do wydania wyroku doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Wnioskiem z dnia 1 września 2017 r. S.P. wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zastosowanie wobec niego art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2019 r., poz. 288 ze zm.; dalej jako "ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym"). We wniosku podał, iż w okresie od dnia 15 września 1979 r. do dnia 28 sierpnia 1983 r. był podchorążym Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych [...]. Po ukończeniu szkoły, jako żołnierz zawodowy Wojsk Ochrony Pogranicza, rozpoczął służbę w Granicznej Placówce Kontrolnej [...], gdzie pracował do dnia 15 maja 1991 r. W tym okresie zajmował się jedynie kontrolą osób przekraczających granicę, nie pracował operacyjnie, nikogo nie prześladował. Zaznaczył, że był dyscyplinowany przez swoich przełożonych za to, iż wziął ślub kościelny. W 1991 r. skarżący rozpoczął służbę w placówce Straży Granicznej [...] jako starszy specjalista. Przez kolejne lata awansował aż do objęcia w 2006 r. funkcji Komendanta Placówki Straży Granicznej [...]. Skarżący w ramach służby wykonywał powierzone zadania z zaangażowaniem, starając się zachować wysoki poziom ich realizacji. Jego rzetelność w wywiązywaniu się z obowiązków służbowych potwierdzają otrzymane nagrody, wyróżnienia i awanse.