Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2021 r., sygn. I FSK 1808/17

Przepisy art. 103 ust. 5a-5b u.p.t.u. regulują istotę tzw. przyspieszonego VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. Wymaga podkreślenia, że przepisy te nie dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, a jedynie określają – przyspieszony względem ogólnego– termin zapłaty tego podatku. Potwierdza to nie tylko treść przepisów, ale i ich umieszczenie w systematyce ustawy (Rozdział 4 Działu X, o tytule "Zapłata podatku"). 

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak (spr.), Sędzia NSA Zbigniew Łoboda, Sędzia WSA del. Elżbieta Olechniewicz, po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 1 sierpnia 2017 r. sygn. akt I SA/Gd 715/17 w sprawie ze skargi G. S.A. z siedzibą w G. na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 grudnia 2016 r. nr 0461-ITPP3.4512.635.2016.2.AT w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu pierwszej instancji

1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 1 sierpnia 2017 r., sygn. akt I SA/Gd 715/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (dalej: sąd pierwszej instancji), po rozpoznaniu skargi G. S.A. w G. (dalej: skarżąca lub spółka) na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów (dalej: organ podatkowy) z dnia 19 grudnia 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną interpretację i zasądził zwrot kosztów postępowania.

1.2. Z uzasadnienia wyroku wynika, że pytania skarżącej dotyczyły momentu powstania obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2016 r. zmian do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm., dalej: u.p.t.u.), wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1052 ze zm., dalej: Pakiet Paliwowy). Przedmiotem pytań skarżącej była wykładnia art. 103 ust. 5a pkt 2 u.p.t.u. (pytanie 1: jaki dokładnie dzień powinien być traktowany jako "dzień wprowadzenia towarów do składu podatkowego"), art. 103 ust. 5a pkt 1 u.pt.u. (pytanie 2: jaki dokładnie dzień powinien być traktowany jako "dzień wprowadzenia towarów do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych"), art. 103 ust. 5a pkt 3 oraz ust. 5b u.p.t.u. (pytania 3 i 4: jaki dokładnie dzień powinien być traktowany jako "dzień otrzymania towarów", jaki dokładnie moment powinien być traktowany jako "chwila przemieszczenia towarów na terytorium kraju"), art. 30 ust. 2a oraz 2b u.p.t.u. (pytania 5, 6 i 7: jaką ilość nabywanych wewnątrzwspólnotowo paliw silnikowych należy przyjąć na potrzeby wyliczenia podstawy opodatkowania przy przemieszczeniach realizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i poza tą procedurą, a także cenę z jakiej daty należy stosować w sytuacjach określonych w art. 103 ust. 5a i 5b u.p.t.u. w przypadku stosowania ceny paliw silnikowych udostępnianej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00