Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. I FSK 293/21

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Jakimowicz (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 23 grudnia 2020 r. sygn. akt I SA/Bk 866/20 w sprawie ze skargi Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 28 października 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania nadpłaty w podatku od towarów i usług oraz oprocentowania nadwyżek podatku naliczonego nad należnym za poszczególne okresy rozliczeniowe: maj, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień 2010 r. oraz styczeń, luty i maj 2011 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy D. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Bk 866/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 28 października 2020 r. o nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania nadpłaty w podatku od towarów i usług oraz oprocentowania nadwyżek podatku naliczonego nad należnym za okresy rozliczeniowe: maj, sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2010 r. oraz styczeń, luty i maj 2011 r.

Z uzasadnienia powyższego orzeczenia wynika, że gmina złożyła w dniach 1 sierpnia 2014 r. i 22 stycznia 2015 r. wnioski o stwierdzenie nadpłaty. Decyzje stwierdzające nadpłatę zostały wydane 21 grudnia 2018 r., zaś wynikająca z nich nadpłata za poszczególne miesiące zwrócona gminie w dniu 18 stycznia 2019 r. Następnie wnioskiem z dnia 25 marca 2020 r. pełnomocnik gminy wystąpił o zwrot oprocentowania nadpłaty oraz nadwyżek podatku naliczonego nad należnym argumentując, że nadpłata podatku powstała w wyniku dokonania korekty rozliczeń w oparciu o wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina [....], a zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 74 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.). W konsekwencji nadpłata ta podlega oprocentowaniu na podstawie art. 78 § 5 pkt 1 lub 2 Ordynacji podatkowej. Pełnomocnik wyjaśnił, że uzasadnienie wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie zawierało powołania się na cyt. wyrok Trybunału, gdyż wyrok ten wydany został dopiero 26 września 2015 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00