Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 23 grudnia 2020 r., sygn. I SA/Bk 866/20

Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski (spr.), Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz, asesor sądowy WSA Marcin Kojło, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] października 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania nadpłaty w podatku od towarów i usług oraz oprocentowania nadwyżek podatku naliczonego nad należnym za okresy rozliczeniowe: maj, sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2010 r. oraz styczeń, luty i maj 2011 r. oddala skargę

Uzasadnienie

I. Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym:

1. Wnioskiem z dnia 25 marca 2020 r. pełnomocnik Gminy D. (dalej jako: "Gmina") wystąpił o zwrot oprocentowania nadpłaty oraz nadwyżek podatku naliczonego nad należnym, wykazanych do zwrotu za okres od dnia powstania nadpłaty (od dnia zapłaty podatku) do trzydziestego dnia od publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wynikających z korekt deklaracji VAT-7 z następujących dat:

- 22 lipca 2014 r. za okresy maj, sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2010 r.,

- 2 stycznia 2015 r. za okresy styczeń, luty i maj 2011 r.

Uzasadniając wniosek, pełnomocnik Gminy wskazał na złożone w dniach 1 sierpnia 2014 r. i 22 stycznia 2015 r. wnioski o stwierdzenie nadpłaty za okresy maj, sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2010 r. oraz styczeń, luty i maj 2011 r. wraz z korektami deklaracji VAT-7. Pełnomocnik wskazał, że uzasadnienie wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie zawierało powołania się na wyrok TSUE C-276/14 opublikowany w Dz. Urz. UE z 16 listopada 2015 r. (C2015.381.7), gdyż wyrok ten wydany został dopiero 26 września 2015 r. Zdaniem pełnomocnika nadpłata podatku powstała w wyniku dokonania przez jednostkę samorządu terytorialnego korekty rozliczeń z powołaniem się na wyrok TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław, a zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 74 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2002 r. poz. 1325 ze zm., dalej jako: "o.p."). W konsekwencji nadpłata ta podlega oprocentowaniu na podstawie art. 78 § 5 pkt 1 lub 2 o.p., w zależności od terminu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00