Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 20 października 2020 r., sygn. I OSK 1443/20
Suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść organ, czasochłonności, liczby zaangażowanych pracowników, szerokiego zakresu wniosku powodującego konieczność przekształcenia (zanonimizowania) wielu dokumentów, co może zakłócić normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudnić wykonywanie przypisanych mu zadań, może być uznane za przetworzenie informacji prostych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 marca 2020 r., sygn. akt: II SA/Go 2/20 w sprawie ze skargi J.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia [..] października 2019 r., znak: [..] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 12 marca 2020 r., sygn. akt: II SA/Go 2/20 oddalił skargę J.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia [..] października 2019 r., znak: [..] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Pismem z dnia 6 września 2019 r. J.K. zwrócił się do Starosty S. z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci skanów wszystkich umów podpisanych przez członków Zarządu Powiatu w obecnej kadencji.
Starosta S. uznając, że wniosek dotyczył informacji publicznej przetworzonej, po bezskutecznym wezwaniu wnioskodawcy do wykazania szczególnej istotności dla interesu publicznego w jej uzyskaniu, decyzją z dnia [..] października 2019 r., znak: [..] odmówił udostępnienia informacji publicznej. W uzasadnieniu decyzji organ podkreślił, że przygotowanie żądanej informacji wymagałoby przeanalizowania wszystkich umów zawartych we wskazanym we wniosku okresie, wydzielenia spośród nich umów zawartych z osobami fizycznymi i ich zanonimizowania, przeanalizowania umów w celu stwierdzenia, czy nie zawierają danych objętych tajemnica prawnie chronioną, a następnie sporządzenia ich skanów, zgodnie z wnioskiem, co oznacza, że przygotowanie informacji wymaga dużego zaangażowania pracowników, dezorganizując pracę organu. Z tego względu organ uznał, że informacja ma charakter przetworzony. Ponieważ wnioskodawca, mimo wezwania, nie wykazał przesłanki szczególnej istotności żądanej informacji dla interesu publicznego, organ odmówił udostępnienia informacji publicznej. Organ podkreślił także, że wnioskodawca składa liczne wnioski o dostęp do informacji publicznej, a dotychczas udostępniane mu informacje nie spowodowały po jego stronie działań zmierzających do uzyskania konkretnego rezultatu w postaci poprawy funkcjonowania powiatu. Na tej także podstawie organ uznał, że udzielenie objętej wnioskiem informacji nie wpłynęłoby na poprawę funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego i nie przyniesie wymiernych korzyści społeczności lokalnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right