Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2020 r., sygn. I OSK 3323/19
Użyty w art. 8a ust. 1 pkt 2 ustawy zaopatrzeniowej zwrot "w szczególności z narażeniem zdrowia i życia" odnoszący się do generalnego kryterium "rzetelnego wykonywania zadań i obowiązków po dniu 12 września 1989 r." stanowi dodatkowy kwantyfikator oceny sposobu wykonywania służby po wskazanej dacie, ukierunkowując organ na szczególne uwzględnienie sytuacji, w których rzetelności w wykonywanej służbie towarzyszyło właśnie realnie istniejące zagrożenie życia i zdrowia - w związku z pełnionymi rzetelnie zadaniami i obowiązkami.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 670/19 w sprawie ze skargi R. K. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [..] lutego 2019 r. nr [..] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz R. K. kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 670/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi R. K. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [..] lutego 2019 r. w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów, uchylił zaskarżoną decyzję.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Skarżący pismem z 24 listopada 2017 r. wystąpił o zastosowanie wobec niego art. 8a ustawy zaopatrzeniowej, opisując przebieg swojej służby wraz z wyliczeniem zajmowanych stanowisk służbowych. Wskazywał, że przed podjęciem pracy w Służbie Bezpieczeństwa (SB) nie przedstawiono mu pełnej informacji co do zakresu nałożonych na niego obowiązków służbowych. Mając je następnie na względzie, a także zważywszy na oczekiwania jego przełożonych wobec niego, natychmiastowo złożył raport o zwolnienie ze służby wraz z prośbą o możliwość powrotu do pracy w Urzędzie Miasta i Gminy w G. W tym krótkim okresie służby w SB (1 miesiąc i 16 dni) nie został przeszkolony oraz nie otrzymał dopuszczenia do informacji niejawnych, nie złożył również ślubowania dla funkcjonariuszy SB. Do wniosku załączono treść opinii służbowych jako dowód rzetelnego wykonywania zadań i obowiązków służbowych po 12 września 1989 r. Wnioskodawca poinformował także o licznych awansach i wyróżnieniach. Podkreślił, że wieloletnia służba w permanentnym stresie doprowadziła też do wystąpienia u niego licznych schorzeń, co w konsekwencji spowodowało zaliczenie go przez komisję lekarską do II. grupy inwalidzkiej, a inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą.