Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 sierpnia 2020 r., sygn. I OSK 2645/19

Nieruchomości

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia NSA del. Grzegorz Jankowski po rozpoznaniu w dniu 6 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Wa 1618/18 w sprawie ze skargi G. W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieodpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Wa 1618/18 Wojewódzki Sąd Administracyny w Warszawie oddalił skargę Gminy W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieodpłatnego nabyica prawa własności nieruchomości.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2017 r. Wojewoda [...] stwierdził, że Gmina W. nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie, prawo własności nieruchomości, położonej w obrębie ewidencyjnym W. - obszar wiejski, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki [...].

Odwołanie od powyższej decyzji złożył Burmistrz Gminy W., żądając jej uchylenia w całości jako bezprzedmiotowej bądź przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z [...] czerwca 2018 r. utrzymała decyzję organu I instancji w mocy, podzielając ocenę co do spełnienia przesłanek z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm., dalej, jako: ustawa z 1990 r.) warunkujących komunalizację nieruchomości. Obowiązkiem organów administracji orzekających w przedmiocie komunalizacji mienia jest ustalenie, w prawidłowo przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym, czy zachodzą przesłanki, od spełnienia których przepis ustawy uzależnia nabycie z mocy prawa przez gminę własności nieruchomości, a więc czy według stanu na dzień 27 maja 1990 r. przedmiotowa nieruchomość stanowiła własność Skarbu Państwa i czy należała do: narodowej bądź terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, przedsiębiorstwa państwowego dla którego rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego pełniły funkcje organów założycielskich, albo do zakładów lub innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych powołanym wyżej organom. W dalszej kolejności, organ I instancji powinien ustalić czy nie wystąpiły przesłanki wskazane w art. 11-12 ustawy z 1990 r. Wojewoda [...] stwierdzając nabycie działki [...] wskazał, że z materiału dowodowego wynika, że w dniu 27 maja 1990 r. przedmiotowa nieruchomość, która powstała z podziału działki nr [...]:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00