Wyrok NSA z dnia 7 października 2020 r., sygn. II OSK 1610/18
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak po rozpoznaniu w dniu 7 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych Prokuratora Okręgowego w Siedlcach i Rady Miasta S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 2064/17 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w S. na uchwałę Rady Miasta S. z dnia 31 maja 2016 r., nr ... w przedmiocie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku 1. prostuje oczywistą omyłkę pisarską w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 2064/17 w ten sposób, że w miejsca oznaczenia organu: "Rady Gminy S." wpisuje: "Rady Miasta S." prostuje w miejsce .. Rady Gminy S. na Rady Miasta S. 2. oddala skargę kasacyjną Rady Miasta S., 3. uchyla punkt 2 zaskarżonego wyroku w zakresie § 4 ust. 3; § 8 ust. 2; § 8 ust. 4; § 13 ust. 2 lit. b; § 13 ust. 2 lit. d uchwały Rady Miasta S. z dnia 31 maja 2016r. nr ... w przedmiocie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 grudnia 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 2064/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w S. na uchwałę Rady Miasta S. z dnia 31 maja 2016 r., nr ... w przedmiocie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku, stwierdził nieważność § 3 ust. 3, § 3 ust. 6 oraz § 12 ust. 5 zaskarżonej uchwały, a w pozostałym zakresie oddalił skargę.
W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że skarga w części zasługiwała na uwzględnienie.
Sąd argumentował, że należy mieć na względzie, że ustawodawca nowelizacją z dnia 1 lipca 2011 r., o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 r. nr 152, poz. 897), która weszła w życie z dniem 1 lipca 2013 r. wprowadził administracyjnoprawną regulację w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Ustanawiając monopol gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, została ona jednocześnie zobowiązana do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Tym samym powstał systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmujący wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy (art. 3 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Na mocy art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca przyznał radzie gminy uprawnienie do uchwalania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Ów regulamin stanowi uszczegółowienie obowiązków ciążących na gminie m. in. w zakresie odbioru odpadów komunalnych, a zarazem obowiązków i uprawnień właścicieli nieruchomości. Rada gminy może zatem w pewnym zakresie - także związanym z odbiorem, segregacją i pozbywaniem się odpadów komunalnych - ingerować w sferę uprawnień i obowiązków właścicieli nieruchomości. Z jednej strony właściciele nieruchomości mają obowiązek pozbycia się odpadów komunalnych i prawa żądania ich odbioru przez gminę, a z drugiej strony gminy mają obowiązek odebrania wytworzonych przez mieszkańców odpadów komunalnych.