Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 września 2018 r., sygn. II FSK 2164/18

Podatki inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Beata Cieloch (sprawozdawca), Sędzia NSA Andrzej Jagiełło, Sędzia WSA (del.) Alina Rzepecka, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 13 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Prokuratora Regionalnego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 kwietnia 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 129/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w W. na uchwałę Rady Gminy Wałcz z dnia 26 października 2017 r. nr XXXIX/245/2017 w przedmiocie wprowadzenia i wysokości opłaty miejscowej 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) stwierdza nieważność § 1 ust. 4 oraz § 2 i § 3 uchwały Rady Gminy Wałcz z dnia 26 października 2017 r. nr XXXIX/245/2017 w sprawie wprowadzenia i wysokości opłaty miejscowej.

Uzasadnienie

I.1. Zaskarżonym wyrokiem z 12 kwietnia 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 129/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Prokuratora Rejonowego w W. na uchwałę Rady Gminy Wałcz z 26 października 2017 r. nr XXXIX/245/2017 w przedmiocie wprowadzenia i wysokości opłaty miejscowej.

I.2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że Prokurator Rejonowy złożył skargę na uchwałę Rady Gminy Wałcz z dnia 26 października 2017 r. nr XXXIX/245/2017 w sprawie wprowadzenia i wysokości opłaty miejscowej (Dz. U. Województwa Zachodniopomorskiego z 2017 r., poz. 2249). Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności § 1 ust. 4, § 2 i § 3 zaskarżonej uchwały, której zarzucił istotne i rażące naruszenie prawa, tj. art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r., poz.1785 ze zm.; dalej u.p.o.l.) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm.) oraz art. 7 i art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zdaniem Prokuratora inkasenci opłaty miejscowej winni być w uchwale zindywidualizowani, tj. określeni z imienia i nazwiska lub nazwy w odniesieniu do osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, aby nie budziło wątpliwości na kogo obowiązek ten został nałożony. Prokurator stwierdził, że tylko Rada Gminy może wskazać, kto będzie odpowiedzialny za pobór i wpłacenie podatku do urzędu i nie może ona scedować tych kompetencji na Wójta Gminy. Prokurator zarzucił również nieuzasadnione powołanie się w podstawie materialno-prawnej zaskarżonej uchwały na art. 15 u.p.o.l., który odnosi się do opłaty targowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00