Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2020 r., sygn. I FSK 1982/17

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 14 września 2017 r. sygn. akt I SA/Ol 442/17 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. nr 0461-ITPP3.4512.872.2016.2.AP w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy M. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 14 września 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 442/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił, zaskarżoną przez Gminę M. (dalej zwana jako: "Gmina", "skarżąca"), interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z 24 lutego 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Gmina wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2006 r. Gmina nabyła nieruchomości zabudowane i niezabudowane w drodze komunalizacji mienia państwowego na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 32 poz. 191) oraz decyzji Wojewody [...]. Nieruchomości nie były i nie są przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. nie były i nie są objęte umową najmu, dzierżawy, nie ustanowiono też na nich prawa użytkowania wieczystego. Gmina przy nabyciu nieruchomości nie miała prawa do odliczenia VAT. Objęte wnioskiem są zarówno nieruchomości, dla których sporządzono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, jak i nieruchomości, które nie mają sporządzonych planów. Mają one różne przeznaczenie. W odniesieniu do tych nieruchomości nie były i nie są wydawane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także nie były prowadzone nakłady inwestycyjne (brak uzbrojeń w infrastrukturę techniczną i innych inwestycji). Gmina wskazała, że wniosek dotyczy 9 działek niezabudowanych, uprzednio podzielonych, poznaczonych pod zabudowę mieszkalno-pensjonatową, teren zieleni naturalnej, teren istniejących lasów oraz pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Sprzedaż nieruchomości dokonywana jest po analizie ich wykorzystania przez Gminę. Stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami Gmina jest zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Gmina zbywa nieruchomości w drodze przetargowej lub bezprzetargowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00