Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2019 r., sygn. II OSK 2101/18
Zagospodarowanie przestrzenne
Sygn. akt II OSK 2101 /18 WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 20 sierpnia 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędzia del. NSA Anna Żak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2019 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dna 16 października 2017r. sygn. akt IV SA/Wa 1501 /17 w sprawie ze skargi B. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] kwietnia 2017r., nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie na rzecz B. O. kwotę 377,00 (trzysta siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 października 2017r., w sprawie sygn. akt IV SA/Wa 1501/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi B. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] kwietnia 2017 r., nr [...], w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy - uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Zarządu Dzielnicy Wawer z dnia [...] marca 2017 r.
Stan sprawy przedstawia się następująco:
Wnioskiem z dnia 25 października 2016 r. skarżąca zwróciła się do Zarządu Dzielnicy Wawer o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr ew. [...] z obrębu [...], położonej przy ul. [...] w W. na terenie Dzielnicy [...]. Decyzją z dnia [...] marca 2017r. organ I instancji odmówił ustalenia żądanych warunków zabudowy dla planowanej inwestycji, stwierdzając brak spełnienia w sprawie warunków z art. 61 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ("u.p.z.p."), który to przepis uzależnia dopuszczalność ustalenia warunków zabudowy od tego, aby teren inwestycji nie wymagał uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo był objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc na podstawie art.67 ustawy z dnia 7 lipca 1994r.o zagospodarowaniu przestrzennym. Organ I instancji ustalił, że teren inwestycji stanowi niezabudowaną działkę gruntu, oznaczoną w ewidencji gruntów częściowo jako lasy (symbol Ls), częściowo natomiast jako grunty zadrzewione i zakrzewione (symbol Lz). Wskazał, że dopuszczalność realizacji planowanej inwestycji jest uzależniona od uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewidującego zmianę leśnego przeznaczenia działki skarżącej na cele nieleśne. W myśl § 68 ust.2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U.2016r.,poz.1034) dalej zwane także "rozporządzeniem ewidencyjnym", zarówno lasy jak i grunty zadrzewione i zakrzewione stanowią grunty leśne. Teren ten nie został objęty zgodą na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne przy sporządzaniu miejscowego planu, który utracił moc na podstawie art. 67 ustawy z dnia 7 lipca 1994r.o zagospodarowaniu przestrzennym tj. przy sporządzaniu Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy(uchwała Rady m.st.Warszawy nr [...] z dnia [...] września 1992r.).