Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. II OSK 2048/17

Prawo miejscowe; Opłata skarbowa; Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski /spr./ Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 kwietnia 2017 r. sygn. akt IV SA/Gl 865/16 w sprawie ze skargi A. P. na zarządzenie Burmistrza Miasta C. z dnia (...) kwietnia 2016 r. nr (...) w przedmiocie ustalenia opłat na cmentarzach komunalnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2017 r. sygn. akt IV SA/Gl 865/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu skargi A. P. na zarządzenie Burmistrza Miasta C. z dnia (...) kwietnia 2016 r. nr (...) w przedmiocie ustalenia opłat na cmentarzach komualnych, stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia.

W przedmiotowej sprawie A. P. wniósł skargę na zarządzenie Burmistrza Miasta C. z dnia (...) kwietnia 2016 r. nr (...) w sprawie ustalenia opłat na cmentarzach komunalnych w C. Sąd pierwszej instancji kontrolując zaskarżone zarządzenie stwierdził, że bezsprzecznie zostało ono podjętę w sprawie z zakresu administracji publicznej, skarga została wniesiona w terminie, a skarżący przed jej wniesieniem wezwał organ do usunięcia naruszenia prawa.

Sąd pierwszej instancji zwrócił uwagę, że zarówno w orzecznictwie jak i w doktrynie podkreśla się, że aby zarzuty skargi dotyczące zarządzenia zostały przez sąd administracyjny merytorycznie rozpoznane, musi zostać naruszony interes prawny skarżącego. W ten sposób wyłączone spod kontroli sądowej zostały skargi tych osób, których uprawnienia ani obowiązki nie zostały zmodyfikowane przez zaskarżony akt. Nie można skutecznie wnieść skargę w przypadku jedynie potencjalnego zagrożenia interesu prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00