Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1322/17

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Świstak Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 10 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej D. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 października 2016 r. sygn. akt II SA/Kr 1277/15 w sprawie ze skargi D. M. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] sierpnia 2015 r. znak: [...] w przedmiocie pozwolenia na rozbiórkę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 21 października 2016 r., sygn. akt II SA/Kr 1277/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę skarżącej na zaskarżoną decyzję Wojewody [...] w przedmiocie pozwolenia na rozbiórkę. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

W administracyjnym toku instancji oraz po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 stycznia 2016 r., sygn. akt II SA/Kr 829/15, Prezydent Miasta K. na podstawie art. 31 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.) wydał decyzję z dnia [...] czerwca 2015 r., nr [...], którą udzielił na wniosek A.S.A. w C. pozwolenia na rozbiórkę budynków administracyjno-warsztatowo-garażowego oraz magazynowo-produkcyjnego, zlokalizowanych przy ul. [...], na działce nr [...], których rozbiórka w części była już realizowana bez pozwolenia.

Organ I instancji opisał dotychczasowy przebieg postępowania oraz wskazał na różnice pomiędzy nakazem rozbiórki a udzieleniem pozwolenia na rozbiórkę. Organ I instancji uznał za rzecz niezaprzeczalną, że stan techniczny obiektów na ww. działce zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia. Zatem inwestor mógł przystąpić do prac rozbiórkowych przed uzyskaniem pozwolenia na rozbiórkę, co dopuszcza cytowany art. 31 ust. 5 Prawa budowlanego. Inwestor złożył wniosek o pozwolenie na rozbiórkę istniejących obiektów. We wniosku zakres rozbiórki został zakreślony prawidłowo, nadto wniosek ten jest kompletny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00