Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. I FSK 1538/15
Ustanowienie odpłatności za czynności dotychczas bezpłatne nie oznacza, że gmina zyskuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Liczy się jeszcze charakter tych czynności - czy są opodatkowane, czy nie podlegają VAT.
Gazeta Prawna nr 120/2019
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia del. WSA Agnieszka Jakimowicz, Protokolant Anna Błażejczyk, po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 maja 2015 r. sygn. akt I SA/Gd 407/15 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 28 października 2014 r. nr ITPP1/443-964/14/DM w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy W. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.
1.1. Wyrokiem z 6 maja 2015 r. w sprawie I SA/Gd 407/15 ze skargi Gminy W. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 28 października 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (opisany wyrok i pozostałe powołane w uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych dostępne są w internetowej bazie CBOSA).
1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług Gmina wskazała, iż wybudowała Centrum Kultury. Budynek został oddany do użytku w 2011 r. w ramach bezpłatnego użyczenia Gminnemu Ośrodkowi Kultury w W. Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując projekt poniosła ona wydatki, m.in. na adaptacje budowlane (dźwig osobowy, usługi remontowe) i wyposażenie budynku Centrum Kultury. Podatek naliczony w związku z tą inwestycją nie został odliczony. Gmina rozważa zmianę formy zarządzania majątkiem gminnym i oddanie go w odpłatne używanie na podstawie umowy dzierżawy bądź najmu, co miałoby się przyczynić do usprawnienia i lepszego wykorzystania składników majątkowych. W szczególności Gmina rozważa zmianę umowy użyczenia na umowę dzierżawy oraz zastosowanie stawki czynszu na poziomie kilkuset złotych rocznie ze względu na charakter i cel działalności Gminnego Ośrodka Kultury. Ośrodek jest instytucją kultury działającą na podstawie odrębnych przepisów - ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie: "Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z inwestycją w proporcji do pozostałego okresu korekty po zmianie sposobu zarządzania nieruchomością na odpłatny?" Prezentując własne stanowisko w powyższym zakresie Gmina powołała się w szczególności na regulacje z art. 91 i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm., dalej: u.p.t.u.) i stwierdziła, że będzie miała prawo do odliczenia 1/10 części podatku naliczonego za każdy rok pozostały z 10-letniego okresu korekty, w którym przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, w zakresie w jakim korekta dotyczy środków trwałych o wartości większej niż 15.000 zł. W przypadku środków trwałych, których wartość nie przekracza 15.000 zł (wyposażenie) Gmina nie będzie miała możliwości dokonania korekty w związku ze zmianą przeznaczenia do czynności opodatkowanych.