Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 października 2018 r., sygn. II OSK 2633/16

Zróżnicowanie podmiotu kompetencji do orzekania w sprawie, o której mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o lasach, mieści się w granicach swobody regulacyjnej ustawodawcy i nie narusza zasady równego traktowania z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Fakt, że w sprawach zmiany na użytek rolny lasu państwowego (będącego własnością Skarbu państwa) orzeka organ Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zarządzającego lasami Skarbu Państwa (dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych), a w sprawach tego rodzaju dotyczących lasów niepaństwowych (niestanowiących własności Skarbu Państwa) orzeka starosta, nie oznacza jeszcze, że właściciele lasów niepaństwowych są traktowani w sposób dyskryminujący względem Skarbu Państwa. Status własnościowy lasu nie ma w tym zakresie znaczenia, albowiem nie tylko starosta, lecz także dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych orzekający w sprawie lasu będącego własnością Skarbu Państwa są bezwzględnie związani normami celowymi i zadaniowymi oraz zasadami i wartościami związanymi z ochroną lasów. Nie jest więc tak, że dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, orzekając w sprawie wniosku nadleśniczego (art. 13 ust. 3 pkt 1 u.l.) o zmianę lasu na użytek rolny, jest zwolniony z obowiązku realizacji zasad gospodarki leśnej: zasady powszechnej ochrony lasów, zasady trwałości utrzymania lasów, zasady ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów oraz zasady powiększania zasobów leśnych (art. 8 u.l.). Przedłużeniem i konkretyzacją zasad trwałości utrzymania lasów oraz ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów są skierowane do właścicieli lasów państwowych i niepaństwowych obowiązki, o których mowa w art. 13 ust. 1 u.l. Nie bez powodu regulacja upoważniająca do orzekania w sprawie zmiany lasu (państwowego albo niepaństwowego) została zamieszczona w ramach art. 13 ust. 2-3. W intencji ustawodawcy każda zmiana lasu na użytek rolny musi być uzasadniona względami przeważającymi nad ustawowymi zasadami gospodarki leśnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00