Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2018 r., sygn. II GSK 4677/16
Inne; Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 1814/15 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wprowadzenia do obrotu nawozu organicznego i opłaty sankcyjnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. odstępuje od zasądzenia od A. A. na rzecz Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 28 kwietnia 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 1814/15, oddalił w całości skargę A. A. (dalej: skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (w skrócie: Główny Inspektor lub organ II instancji) z dnia [...] kwietnia 2015 r., nr [...], w przedmiocie wprowadzenia do obrotu nawozu organicznego, wskazania terminu jego wycofania i opłaty sankcyjnej.
Sąd I instancji orzekał w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Decyzją z dnia [...] października 2014 r. [...] Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w A. (w skrócie: Wojewódzki Inspektor) w punkcie 1 stwierdził, że wprowadzony do obrotu przez skarżącego, w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do 24 maja 2011 r., nawóz organiczny o nazwie "Obornik bydlęcy granulowany" nie spełnia warunków określonych w art. 3 ust. 2 w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007r. Nr 147, poz. 1033 ze zm.; obecny tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1259, dalej: ustawa o nawozach), ze względu na brak pozwolenia ministra właściwego ds. rolnictwa na wprowadzanie nawozu organicznego do obrotu, w punkcie 2 określił termin wycofania nawozu z obrotu na 30 dni od daty otrzymania decyzji; w punkcie 3 określił ilość wprowadzonego do obrotu nawozu na 335 016 L (9518 szt. x 3 L, 17 687 szt. x 6 L, 10 017 szt. x 20 L), oraz w punkcie 4 ustalił wysokość opłaty sankcyjnej stanowiącej 100 % kwoty należnej za sprzedane nawozy w wysokości 229 224,31 złotych brutto.