Wyrok NSA z dnia 24 maja 2018 r., sygn. II GSK 1209/16
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz Protokolant Paulina Sierkin po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej H. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 8 grudnia 2015 r. sygn. akt II SA/Op 448/15 w sprawie ze skargi H. W. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Opolu z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 8 grudnia 2015 r., sygn. akt II SA/Op 448/15, oddalił skargę H. W. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Opolu z dnia [...] lipca 2015 r., nr [...], w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W wyniku kontroli przeprowadzonej u H. W. (zwanego dalej także jako skarżący), prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: [...] H. W., dotyczącej prawnej ochrony pracy, w tym także czasu pracy kierowców, za okres od [...] września 2012 r. do dnia [...] sierpnia 2013 r., uwzględniając ustalenia protokołu kontroli z dnia [...] marca 2014r., Inspektor Pracy OIP w Opolu decyzją z dnia [...] lipca 2014 r., na podstawie art. 33 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2012 r. poz. 404; dalej: ustawa o PIP) oraz art. 93 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. nr 125, poz. 874, z późn. zm., w skrócie: u.t.d.), naliczył karę pieniężną w wysokości 35 650 zł i na podstawie art. 92a ust. 3 pkt. 2 ustawy orzekł o nałożeniu na stronę kary pieniężnej w kwocie 15000 zł za naruszenia stwierdzone w zakresie pracy kierowców w postaci: przekroczenia maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu przy wykonywaniu przewozu drogowego, przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, skrócenia dziennego czasu odpoczynku oraz nieokazania podczas kontroli w przedsiębiorstwie danych z karty kierowcy z tachografu cyfrowego lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu - za każdy dzień. Decyzja ta została uchylona na skutek odwołania skarżącego.