Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 października 2018 r., sygn. II FSK 83/18

Skoro konkretyzacja zastosowania art. 119a § 1 O.p. może nastąpić w zastrzeżonym trybie związanym z wydaniem decyzji przez właściwy organ, to nie może być równocześnie przedmiotem postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Zatem stwierdzenie, jak to wymaga art. 14b § 5b O.p, że istnieje uzasadnione przypuszczenie wydania decyzji z zastosowaniem art. 119a tej ustawy, stanowi przeszkodę do wydania indywidualnej interpretacji tej wagi, że organ interpretacyjny powinien odmówić wszczęcia postępowania w sprawie jej wydania.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska -Nowacka (sprawozdawca), Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia WSA (del.) Małgorzata Bejgerowska, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 25 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2017 r. sygn. akt VIII SA/Wa 557/17 w sprawie ze skargi M. O. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od M. O. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 października 2017 r., sygn. akt VIII SA/Wa 557/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi M. O. (dalej: "skarżący") uchylił zaskarżone postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 maja 2017 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

2. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji wynika, że wnioskiem z 6 lutego 2017 r. skarżący wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie w zakresie skutków podatkowych płatności fantomowych wynikających z realizacji pochodnych instrumentów finansowych (akcji fantomowych), na tle przepisów art. 5a pkt 13, art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 17 ust. 1 pkt 10, art. 30b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.; dalej: "u.p.d.o.f"). We wniosku wskazał, że jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości osiąganych dochodów. Na podstawie stosunku powołania, za wynagrodzeniem, pełni w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością funkcję Wiceprezesa Zarządu (zarząd dwuosobowy). Nadto, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy na rzecz Spółki usługi. Umowa o świadczenie usług nie obejmuje i nie będzie obejmowała żadnych usług zarządzania (zakres umowy jest i będzie inny od wykonywanych obecnie przez wnioskodawcę czynności związanych z funkcją członka zarządu Spółki). Umowa nie będzie miała także charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego, ani też umów o podobnym charakterze. Zgromadzenie Wspólników Spółki zamierza podjąć uchwałę w sprawie wdrożenia programu dodatkowego wynagradzania w oparciu o pochodne instrumenty finansowe oparte o konkretne wskaźniki ekonomiczne dotyczące Spółki, którym mają zostać objęte osoby mające kluczowy wpływ na wyniki finansowe Spółki, w tym wnioskodawca, który z racji pełnionej funkcji członka zarządu Spółki oraz posiadanych kompetencji i doświadczenia zawodowego zobowiązany będzie do działania nakierowanego na wzrost jej wartości. W ramach realizacji ww. Programu, Spółka przyzna uprawnionym osobom akcje fantomowe, stanowiące warunkowe prawa majątkowe, które będą ściśle powiązane z Instrumentem Bazowym, którym może być m.in. wartość przychodów Spółki oraz wskaźniki EBIT. Zasady realizacji Programu zostaną uregulowane w odrębnej umowie łączącej Spółkę z wnioskodawcą, której podpisanie będzie warunkiem przystąpienia wnioskodawcy do Programu. Umowa nie jest związana bezpośrednio z aktem powołania wnioskodawcy na członka zarządu Spółki. Wnioskodawca będzie zobowiązany umownie do niezbywania przysługującego mu warunkowo prawa do realizacji akcji fantomowych w przyszłości, aż do momentu ich realizacji. Akcje fantomowe stanowić będą instrumenty inkorporujące prawo majątkowe do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej, tj. poprzez nabycie akcji fantomowych wnioskodawca nabędzie prawo do otrzymania w przyszłości odpowiednio skalkulowanego o wybrane wskaźniki ekonomiczne rozliczenia pieniężnego (Płatności fantomowe). Realizacja akcji fantomowych zależeć będzie od osiągnięcia ustalonego wskaźnika ekonomicznego (wskaźników ekonomicznych) przez Spółkę, czego rezultatem ma być motywowanie wnioskodawcy do podejmowania osobistych starań mających na celu maksymalizację zysków lub innych wybranych wskaźników ekonomicznych samej Spółki. Konkretne wskaźniki będące podstawą wyliczenia kwoty wynikającej z realizacji akcji fantomowych zostaną ustalone przez Spółkę. Szczegółowy sposób wyliczenia Płatności fantomowych ustalany zostanie w Umowie zawartej przez Spółkę z wnioskodawcą. Po zakończeniu określonego okresu rozliczeniowego Spółka przekaże wnioskodawcy informację o wartości osiągniętych wskaźników za dany okres oraz o obliczonej na podstawie określonego wzoru kwocie Płatności fantomowych, wynikającej z tytułu realizacji akcji fantomowych, jako pochodnych instrumentów finansowych przysługującej wnioskodawcy. Ostateczna realizacja Płatności fantomowych może nastąpić dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i po spełnieniu określonych w Umowie warunków. Co do zasady, Płatności fantomowe zostaną wypłacone wnioskodawcy pod warunkiem, że w dniu wypłaty nadal będzie pełnił funkcję Członka Zarządu Spółki. Niemniej jednak, jeżeli wnioskodawca będzie pełnił funkcję Członka Zarządu Spółki przez część okresu rozliczeniowego, kwota wypłacona z tytułu realizacji akcji fantomowych zostanie ustalona w stosunku do wartości wskaźnika za okres pełnienia funkcji członka zarządu w danym okresie rozliczeniowym. Przyznane wnioskodawcy przez Spółkę akcje fantomowe w ramach Programu będą stanowić pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f., w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: "u.o.i.f."). Kwota z tytułu realizacji Płatności fantomowych i wypłacana wnioskodawcy w ramach Programu nie będzie stanowić elementu wynagrodzenia z tytułu stosunku powołania, świadczenia usług lub innego stosunku łączącego uczestnika Programu ze Spółką. Przyznane wnioskodawcy prawo będzie prawem warunkowym, gdyż jego realizacja nie będzie pewna (tj. Wnioskodawca nie będzie mieć gwarancji otrzymania Płatności fantomowych), uzależniona będzie od ziszczenia się określonych w umowie warunków. W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie: Czy przychód uzyskany przez wnioskodawcę w związku z rozliczeniem Płatności fantomowych wynikających z realizacji pochodnych instrumentów finansowych (akcji fantomowych) powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f. podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 powołanej ustawy?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00