Wyrok NSA z dnia 29 maja 2018 r., sygn. I FSK 2010/14
1. Z art. 98 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wynika, że państwo członkowskie może, ale nie musi wprowadzić stawki obniżone do kategorii dostaw towarów i świadczenia usług w tych przepisach wymienionych. Użycie w cytowanym przepisie słowa "może" co do możliwości odwołania się do Nomenklatury Scalonej oznacza, że w tym zakresie analizowane uregulowanie nie ma bezwzględnego charakteru, a jedynie fakultatywny.
2. Selektywne stosowanie obniżonej stawki podatkowej do określonego i swoistego aspektu towarów objętych jedną z kategorii załącznika III dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, jest co do zasady zgodne z art. 98 tej dyrektywy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA del. Maja Chodacka, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. sp. z o. o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 229/14 w sprawie ze skargi J. sp. z o. o. w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. sp. z o.o. w P. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organami podatkowymi
1.1. Wyrokiem z dnia 14 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 229/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę J. Sp. z o.o. w P. (dalej powoływanej jako: skarżąca, spółka, wnioskodawca) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.