Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2018 r., sygn. II FSK 174/18
1. W sytuacji, gdy przepisy prawa unijnego nie sprzeciwiają się udzieleniu ulgi przedsiębiorcy w ramach pomocy de minimis, organ podatkowy uprawniony jest do wyboru określonej alternatywy decyzyjnej (uwzględnienia wniosku podatnika albo odmowy zastosowania ulgi). Kryteria wyboru mogą być oparte na pojęciu "ważnego interesu podatnika" i "interesu publicznego" wypracowanych na podstawie art. 67 a Ordynacji podatkowej.
2. Rozłożenie na raty długu podatkowego może nastąpić wyjątkowo, albowiem w przeciwnym razie Skarb Państwa miałby obowiązek rozłożyć na raty lub odroczyć płatność wierzytelności wobec każdego podmiotu gospodarczego borykającego się z trudnościami finansowymi, co bynajmniej nie wynika z treści art. 67a o.p.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka, Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia NSA Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 czerwca 2017 r. sygn. akt I SA/Wr 1479/16 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia 15 września 2016 r. nr [...] w przedmiocie rozłożenia na raty zaległości podatkowych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 29 czerwca 2017 r., sygn. akt I SA/Wr 1479/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę M. K. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z 15 września 2016 r. w przedmiocie rozłożenia na raty zaległości podatkowych.