Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2018 r., sygn. I FSK 574/16

Interpretacje podatkowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 grudnia 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 1467/15 w sprawie ze skargi Gminy i Miasta K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2015 r., nr [....] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy i Miasta K. kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 15 grudnia 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 1467/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w sprawie ze skargi Gminy i Miasta K. ( dalej "Gmina" lub "skarżąca") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 20 kwietnia 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną. Sąd pierwszej instancji powołał się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ( dalej "TSUE) z 29 września 2015 r., w sprawie C-276/14, Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 1/13, gdzie stwierdzono, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2014r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: "u.p.t.u."), gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. W ocenie Sądu organ wydając zaskarżoną interpretację dokonał wadliwej wykładni art. 15 ust. 1 oraz art. 86 ust. 1 u.p.t.u., Gmina ma bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały następnie przekazane do jednostce budżetowej, która realizuje powierzone mu zadania własne tej gminy, jeżeli te inwestycje są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00