Wyrok NSA z dnia 5 września 2017 r., sygn. II OSK 2892/15
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w świetle przepisów specustawy kolejowej, organy nie mają uprawnienia do oceny racjonalności, czy też słuszności przyjętych we wniosku rozwiązań projektowych, gdyż postępowanie w sprawie zezwolenia na realizację danej inwestycji kolejowej toczy się na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej, którym to wnioskiem organ administracji jest związany.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie sędzia NSA Barbara Adamiak sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Anna Pośpiech - Kłak po rozpoznaniu w dniu 5 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych [...] S.A. w Warszawie i Ministra Infrastruktury i Rozwoju od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 sierpnia 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 696/15 w sprawie ze skargi H. R. i J. R. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji linii kolejowej 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2) odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 18 sierpnia 2015 r. sygn. IV SA/Wa 696/15 uwzględnił skargę H. R. i J. R. (dalej skarżący) i uchylił decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji linii kolejowej w części w jakiej orzeczono w niej w przedmiocie określenia linii rozgraniczającej inwestycji, podziału nieruchomości oraz zapewnienia dostępu do nieruchomości podlegających podziałowi od punktu [...] do punktu [...] przy ulicach [...] i [...] wg oznaczeń zamieszczonych na mapach, stanowiących załącznik decyzji Wojewody Mazowieckiego z [...] lipca 2014 r. Nr [...] oznaczonych jako arkusz nr 11 i 11b.
Powyższy wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych: