Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 maja 2017 r., sygn. I OSK 2063/15

Do sytuacji, w której wadliwość uzasadnienia wyroku może stanowić usprawiedliwioną podstawę skargi kasacyjnej, należy zaliczyć tę, gdy to uzasadnienie nie pozwala na kontrolę kasacyjną orzeczenia. Dzieje się tak wówczas, gdy nie ma możliwości jednoznacznej rekonstrukcji podstawy rozstrzygnięcia.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia NSA Wojciech Jakimowicz sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2015 r. sygn. akt I SA/Wa 133/15 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w G. na decyzję Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 1 kwietnia 2015 roku sygn. akt I SA/Wa 133/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. S.A. z siedzibą w G. na decyzję Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Zarząd Województwa M. wystąpił o stwierdzenie nabycia przez Województwo M. z dniem 1 stycznia 1999r. na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm., dalej: ustawa) własności nieruchomości położonej przy ulicy L. w W., oznaczonej w ewidencji gruntów, obręb [...], jako działka nr [...], o powierzchni 1714 m.kw. i działka nr [...] o pow. 1441 m.kw. obręb [...], zajętej według wnioskującego pod część drogi wojewódzkiej nr [...]. Wojewoda M. decyzją nr [...] z dnia [...] czerwca 2014r. odmówił stwierdzenia nabycia prawa własności przez Województwo M. wyżej opisanej nieruchomości wskazując, że stosownie do powołanego art. 60 ust. 1 mienie Skarbu Państwa będące we władaniu instytucji i państwowych jednostek organizacyjnych przejmowanych z dniem 1 stycznia 1999r. przez jednostki samorządu terytorialnego staje się z tym dniem, z mocy prawa, mieniem właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Podniósł, że właścicielem spornych nieruchomości na dzień 1 stycznia 1999r. był Skarb Państwa - Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa. Następnie, na podstawie ugody sygn. akt [...] z dnia [...] kwietnia 1999r. zawartej przed Czwartym Zespołem Orzekającym Komisji Majątkowej przedmiotowe działki zostały przyznane Archidiecezji W. z dniem [...] kwietnia 1999r. jako nieruchomości zamienne. W wyniku kolejnych przekształceń własnościowych stanowią one obecnie własność P. S.A. Powyższe wynika z wypisu z rejestru gruntów według stanu na dzień 31 grudnia 1998r. i obecnego oraz ksiąg wieczystych [...], [...],[...] i [...]. W ocenie Wojewody M., skoro nieruchomości stanowiły w dniu 1 stycznia 1999r. mienie Skarbu Państwa wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, to nie podlegały przekazaniu na podstawie art. 60 cyt. ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00