Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 października 2014 r., sygn. I OSK 458/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia NSA Barbara Adamiak sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Małgorzata Kamińska po rozpoznaniu w dniu 7 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Województwa Zachodniopomorskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Wa 1101/12 w sprawie ze skargi Województwa Zachodniopomorskiego na decyzję Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Województwa Zachodniopomorskiego na rzecz Ministra Skarbu Państwa kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Wa 1101/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Województwa Zachodniopomorskiego na opisaną w sentencji decyzję Ministra Skarbu Państwa.

Jak wskazano w jego uzasadnieniu decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia [...] sierpnia 2011 r. odmawiającą stwierdzenia nabycia z mocy prawa przez Województwo Zachodniopomorskie własności nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], położonej w obrębie ewidencyjnym G.. Rozstrzygnięcia te zapadły na skutek wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r., w którym Marszałek wspomnianego Województwa, na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.), wystąpił o stwierdzenie nabycia prawa własności opisanej nieruchomości, pozostającej we władaniu Zakładu Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych Województwa Zachodniopomorskiego w G. Organ I instancji decyzję odmowną uzasadnił brakiem tytułu prawnego władającego, a w konsekwencji niespełnieniem przesłanki cytowanego przepisu. Utrzymując w mocy tę decyzję organ odwoławczy powołał się na brzmienie art. 25 ust. 1 pkt 5 i art. 60 ust. 1 przywołanej wyżej ustawy. W jego ocenie nie wykazano uregulowanych w nich przesłanek, bo sporna nieruchomość stanowi własność Skarbu Państwa, a brak jest jakichkolwiek wzmianek o formalnym władaniu nią przez jednostkę przejętą przez Województwo Zachodniopomorskie, czyli wspomniany wyżej Zakład. Rozważając cywilnoprawne aspekty posiadania, władania, dzierżenia, organ ten doszedł do przekonania, że użyte w przepisie art. 60 ust. 1 cytowanej ustawy pojęcie władania oznacza władztwo nad rzeczą wynikające z tytułu prawnego będącego jego źródłem i wypełniającego go konkretną treścią, określającą zakres uprawnień władającego. W ocenie Ministra Skarbu Państwa wykazanie owego tytułu musi nastąpić stosownym dokumentem. W tej materii powołał się na orzecznictwo uzależniające nabycie prawa własności nieruchomości na przywołanej podstawie od wykazania istnienia zarządu bądź innego podobnego prawa. Dlatego odwołania nie uwzględnił.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00