Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2017 r., sygn. I OSK 781/15

Przepis art. 174 pkt 1 ustawy P.p.s.a. przewiduje dwie postacie naruszenia prawa materialnego, a mianowicie błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Przez błędną wykładnię należy rozumieć wadliwe zrekonstruowanie treści normy prawnej wynikającej z konkretnego przepisu, natomiast przez niewłaściwe zastosowanie dokonanie nieprawidłowej subsumcji przepisu do ustalonego stanu faktycznego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska Protokolant: st. asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 836/14 w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 836/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę M. P. na sprecyzowaną w sentencji decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi.

Przedstawiając w uzasadnieniu stan faktyczny sprawy Sąd I instancji wskazał, iż zaskarżoną decyzją, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. i art. 103 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2014 r., poz. 600 ze zm.), dalej ustawa, utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta Łódź z dnia [...] czerwca 2014 r. o cofnięciu M. P. uprawnienia do kierowania pojazdami (prawo jazdy kat. B). Decyzję tę zaopatrzono w rygor natychmiastowej wykonalności. Jak wynika z jej uzasadnienia kierowca decyzją tegoż organu z dnia [...] stycznia 2014 r. został skierowany na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w trybie art. 114 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.) z powodu przekroczenia 24 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Na podstawie informacji Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi z dnia [...] marca 2014 r. ustalono, iż w dniu [...] marca 2014 r. uzyskał on negatywny wynik egzaminu sprawdzającego kwalifikacje do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kategorii B. M. P. w toku postępowania podał, iż w dniu [...] marca 2014 r. złożył skargę na ów wynik egzaminu. Marszałek Województwa Łódzkiego oddalił tę skargę ([...] kwietnia 2014 r.), a następnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy ([...] czerwca 2014 r.), o czym powiadomił organ pismem z dnia [...] czerwca 2014 r. W odwołaniu M. P. zarzucił tej decyzji naruszenie przepisów postępowania, dowodząc niezakończenia postępowania w sprawie egzaminu prowadzonego przez Marszałka Województwa Łódzkiego i wyrażając pogląd o konieczności zawieszenia niniejszego postępowania do czasu zakończenia tamtego. Nadto zakwestionował potrzebę nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie podzieliło stanowiska odwołującego się, wskazując na obligatoryjne (na podstawie art. 130 ust. 1 pkt 1 lit.c ustawy) wydanie decyzji o cofnięciu uprawnień w przypadku stwierdzenia utraty kwalifikacji na podstawie negatywnego wyniku egzaminu kontrolnego przeprowadzonego w trybie art. 49 ustawy. Wskazano na wątpliwości, czy ten tryb jest tożsamy z trybem uregulowanym w art. 114 ust. 1 pkt 1 lit.b Prawa o ruchu drogowym, jednak uznano, iż w obu wypadkach istotą jest skierowanie na egzamin i negatywny jego wynik. Sprowadza się ona do konkluzji o utracie kwalifikacji do prowadzenia pojazdów, co uzasadnia wydanie decyzji o ich cofnięciu. Poza tym organ odwoławczy wyraził pogląd, wedle którego Marszałek Województwa Łódzkiego nie prowadził postępowania w trybie art. 72 ustawy zmierzającego do unieważnienia egzaminu. Wobec tego niezasadne byłoby zawieszenie niniejszego postępowania. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności natomiast miało oparcie w interesie społecznym i potrzebie ochrony życia i zdrowia ludzkiego, której sprzeciwia się uczestnictwo w ruchu drogowym osób nieposiadających stosownych kwalifikacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00