Wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 2924/15
Przeciwdziałanie alkoholizmowi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik - Grzanka Protokolant asystent sędziego Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skarg kasacyjnych: 1. K. B. - G., 2. R. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II SA/Bd 534/14 w sprawie ze skargi B. E. SE Spółka Europejska Oddział w Polsce z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia [...] marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu oddala skargi kasacyjne.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej: WSA lub Sąd I instancji) wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II SA/Bd 534/14 po rozpoznaniu sprawy ze skargi B. E. S.Spółka Europejska Oddział w Polsce z siedzibą w K. (dalej: skarżąca lub spółka) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu (dalej: SKO) z dnia [...] marca 2014 r. w przedmiocie udzielenia zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Torunia z dnia [...] grudnia 2013 r., stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że decyzją z dnia [...] grudnia 2013 r. Prezydent Miasta Torunia udzielił zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, na okres do dnia [...] listopada 2016 r., we wskazanych punktach sprzedaży: S.sp.j. A. i A. C. - punkt sprzedaży ul. K.( [...]), K. B.-G. - punkt sprzedaży ul. D.( [...]) oraz R. B. - punkt sprzedaży ul. D.( [...]). Dalej organ wskazał kryteria, jakimi kierował się udzielając (odmawiając udzielenia) zezwoleń, a mianowicie usytuowanie punktów sprzedaży w poszczególnych częściach miasta i liczbę mieszkańców przypadających na jeden punkt sprzedaży w danej części miasta; okoliczność utraty przez przedsiębiorcę dotychczasowego punktu sprzedaży ww. rodzajów napojów alkoholowych z powodu realizacji inwestycji miejskich; usytuowanie wnioskowanych punktów sprzedaży w poszczególnych częściach miasta w stosunku do już istniejących punktów sprzedaży ww. rodzajów napojów alkoholowych. Ponadto organ pierwszej instancji wziął pod uwagę opinie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w T., wymagane do udzielenia zezwolenia.