Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. I GSK 1334/15
W orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalony jest pogląd, według którego dla klasyfikacji pojazdów i nadawania im poszczególnych kodów CN nie mają wiążącego charakteru dowody wymagane przez przepisy o ruchu drogowym, takie jak: opinia diagnosty, wpis w dowodzie rejestracyjnym czy wyciąg ze świadectwa homologacji, a jedynie klasyfikacja dokonywana w oparciu o CN.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 24 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Po 1008/14 w sprawie ze skargi K. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu 135 (słownie: sto trzydzieści pięć) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 24 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Po 1008/14 oddalił skargę K. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
W wyniku kontroli podatkowej ustalono, że K. P. nabyła wewnątrzwspólnotowo w Niemczech w dniu [...] marca 2010 r. pojazd samochodowy F. F. [...], następnie sprzedała go [...] marca 2010 r. przed pierwszą rejestracją w kraju. W dniu [...] marca 2010 r. samochód przeszedł pierwsze badanie techniczne w kraju, z którego wynika, że jest samochodem ciężarowym, typu van z dwoma miejscami siedzącymi. W dniu [...] marca 2010 r. dokonano przebudowy samochodu ciężarowego na osobowy poprzez demontaż ściany oddzielającej przestrzeń ładunkową od pasażerskiej oraz montaż siedzeń i pasów bezpieczeństwa. W związku z tym przeprowadzono dodatkowe badanie techniczne, gdzie upoważniony diagnosta potwierdził dokonane zmiany. Na tej podstawie zarejestrowano pojazd jako samochód osobowy - 5 miejscowy. Ponadto producenta pismem z dnia [...] stycznia 2014 r. wskazał, że samochód został wyprodukowany jako pojazd osobowy. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów wydając zgodność stanu pojazdu z art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) potwierdziła obecność oryginalnych fabrycznych punktów kotwienia siedzeń dla 5 osób oraz pasów bezpieczeństwa. W dniu [...] lutego 2014 r. obecny właściciel pojazdu przekazał dokumentację fotograficzną przedmiotowego pojazdu.