Wyrok NSA z dnia 31 sierpnia 2017 r., sygn. II FSK 2117/15
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf- Kalamala, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Maciej Kurasz (sprawozdawca), Protokolant Bernadetta Pręgowska, po rozpoznaniu w dniu 31 sierpnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 marca 2015 r. sygn. akt I SA/Łd 11/15 w sprawie ze skargi J. R. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 października 2014 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2009 rok 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. R. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi kwotę 3600 (słownie: trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 11/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę J. R. (dalej jako "Strona", "Skarżący") na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 października 2014 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009 r.
1. Stan sprawy sąd administracyjny pierwszej instancji przedstawił następująco: w dniu 20 sierpnia 2010 r. podatnik złożył zeznanie podatkowe PIT - 36 za rok 2009, w którym dokonał odliczenia w PIT - 0, przedkładając wydruki komputerowe, potwierdzające dokonanie przelewów darowizn na rachunek bankowy Parafii [...] w [...], kolejno w dniach 10, 15, 23 i 31 grudnia 2009 r. (łącznie w kwocie 105.000 zł), tytułem "darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą", zaś w dniu 29 grudnia 2009 r. 25 000 zł, tytułem "darowizny na cele kultu religijnego". Podatnik przedłożył także zaświadczenie wystawione przez Parafię potwierdzające odbiór darowizn na cel charytatywno - opiekuńczy w łącznej kwocie 145.000 zł (o 40.000 zł większej niż wynika z przelewów), przekazanych w 2009 r. oraz "sprawozdanie finansowe z wykorzystania darowizn na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą". Zaświadczenie to nie zostało opatrzone żadną datą, ani jego sporządzenia, ani otrzymania sprawozdania przez darczyńcę, co w ocenie organu uniemożliwiło potwierdzenie czy zostało ono przedłożone podatnikowi w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny, stosownie do treści art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 29, poz. 154 ze zm.). Zgodnie z treścią sprawozdania Parafia wydatkowała kwotę 145.000 zł, na następujące cele 2010 r.: 1) dofinansowanie obozów dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich - 17.000 zł; 2) dożywianie dzieci - 8.000,00 zł; 3) pomoc dla matek samotnie wychowujących dzieci - 5.000 zł; 4) zakup i dystrybucja paczek dla biednych dzieci - 11 000 zł; 5) pomoc finansowa rodzinom dysfunkcyjnym - 7 000 zł; 6) pomoc dla powodzian z Górzyc Tarnobrzeskich - 30.000 zł. W piśmie strony z dnia 17 lipca 2014 r. do którego załączono ,,uzupełnienie sprawozdania finansowego z wykorzystania darowizny pieniężnej na kościelną działalność charytatywna — opiekuńczą", wyjaśniono, że sprawozdanie zostało wystawione i wydane J. R. w dniu 20 września 2012 r. i taką datą (odręcznie) opatrzony został drugi egzemplarz/kopia wydanego sprawozdania, znajdujący się posiadaniu Parafii. Brak daty na egzemplarzu przekazanym podatnikowi był zwykłym niedopatrzeniem, pozostającym bez znaczenia dla całej sprawy. Ponadto załączono uszczegółowioną listę wskazanych wcześniej celów zrealizowanych w latach 2010 i 2011 z darowizny na działalność charytatywno - opiekuńczą, przekazanej w roku 2009. Dodano, że Parafia z uwagi na formę niesionej pomocy, jej charakter oraz okoliczności niejednokrotnie nie ma fizycznej możliwości ustalenia personaliów osób obdarowanych, a brak imiennych list beneficjentów nie jest wyrazem złej woli Parafii, czy Skarżącego, a wynika jedynie z faktu nieprecyzyjnie sformułowanych przepisów, na podstawie których organy podatkowe ustalają warunki możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego, które to warunki w owych regulacjach nie zostały zapisane. W takim przypadku istotne znaczenie ma bowiem jedynie okoliczność, że w danym okresie kościelna osoba prawna wskazane działania faktycznie prowadziła. Konsekwencją powyższego była decyzja Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego [...] z dnia 29 lipca 2014 r., określająca przedmiotowe zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2009.