Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 11 sierpnia 2016 r., sygn. I OSK 1167/16

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 11 sierpnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy L. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 stycznia 2016 r., sygn. akt III SA/Kr 1605/15 odrzucającego skargę Wójta Gminy L. na rozstrzygnięcie Wojewody M. z dnia [...] września 2015 r. nr: [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy L. z dnia [...] lipca 2015 r. w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół w I. postanawia uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 12 stycznia 2016 r., III SA/Kr 1605/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę Wójta Gminy L. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z [...] września 2015 r. nr: [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy L. z [...] lipca 2015 r. w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół w I.

W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że w rozpoznawanej sprawie kwestią wymagającą rozstrzygnięcia była ocena dopuszczalności wniesienia skargi przez Wójta Gminy L. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. stwierdzające nieważność jego zarządzenia w sprawie odwołania A. P. ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół w I. Wskazano, że zgodnie z art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz.U. 2 2102 r., poz. 270 ze zm.), sąd odrzuca skargę jeżeli jej wniesienie jest niedopuszczalne z innych przyczyn niż wymienione w pkt. 1 - 5a tego przepisu. Postępowanie sądowoadministracyjne może być prowadzone, jako postępowanie bezwzględnie oparte na zasadzie skargowości, tylko na podstawie skargi wniesionej przez legitymowany do tego podmiot. Ustalenie zatem zakresu tej legitymacji musi nastąpić w postępowaniu wstępnym, brak legitymacji jest podstawą do odrzucenia skargi (wyrok NSA z 8 marca 2005 r., OSK 1229/04, LEX nr 175364). Podlegająca odrzuceniu skarga na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z [...] września 2015 r. została wniesiona przez Wójta Gminy L., co wyraźnie zaznaczono w piśmie strony z 4 stycznia 2016 r. Z art. 98 ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) wynika wprost i nie budzi wątpliwości na gruncie orzecznictwa, że do złożenia skargi uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone (wyrok NSA z 14 czerwca 1999 r., II SA 1244/98). Podstawą wniesienia skargi do sądu administracyjnego jest uchwała lub zarządzenie organu gminy, który podjął uchwałę lub zarządzenie, którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. W niniejszej sprawie nie zostały spełnione przesłanki z art. 98 ust. 3 u.s.g. Sąd I instancji podzielił stanowisko wyrażone w wyroku NSA z 13 maja 1992 r., SA/Wr 529/92, ONSA 1992/2/47, w którym przyjęto, że artykuł 98 ust. 1 u.s.g. wyłącza dopuszczalność wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody przez jakikolwiek podmiot inny niż gmina lub związek komunalny nawet wówczas, gdy rozstrzygnięcie to narusza interes prawny lub uprawnienie tego podmiotu. Podobnie w wyroku NSA z 15 stycznia 1992 r., SA/Wr 22/92, ONSA 1993/1/25. Wprawdzie powołane powyżej orzeczenia zapadły na gruncie m.in. nieobowiązujących już przepisów działu VI k.p.a., ale zachowują one swoją aktualność wobec treści uregulowań art. 98 ust. 3 u.s.g. (postanowienie NSA z 3 grudnia 2003 r., II SA 3555/03).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00