Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2016 r., sygn. I OSK 2203/16
W wyniku działania danego organu w oparciu o przepisy prawa ustrojowego mogą powstać, ustać lub przekształcić się stosunki prawne, uprawnione jest przyjęcie, że zarzuty naruszenia przepisów ustrojowych mogą być powołane w ramach podstawy kasacyjnej z art. 174 pkt 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Małgorzata Pocztarek (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jolanta Rajewska sędzia NSA Marek Stojanowski po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Wa 2015/15 w sprawie ze skargi T.G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 25 września 2015 r. nr [..] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia
23 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Wa 2015/15, oddalił skargę T.G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 25 września 2015 r. nr [..]w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego.
Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że organ na podstawie wniosku T.G. z dnia 21 sierpnia 2015r. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie przyznania świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie specjalnego zasiłku celowego na: leki w kwocie 118,67 zł tytułem refundacji, żywność w kwocie 220 zł, środki higieny osobistej i czystości w kwocie 110 zł, bilet miesięczny w kwocie 55 zł, papier i kalkę w kwocie 68,50 zł, kartę telefoniczną w kwocie 50 zł, szafki kuchenne stojące i wiszące, stół i krzesła w kwocie 2085 zł oraz żyrandole w kwocie 185 zł.
Prezydent m.st. Warszawy decyzją z dnia 8 września 2015 r., odmówił skarżącej przyznania świadczenia w formie zasiłku celowego.
Na podstawie zebranej w toku postępowania dokumentacji, w tym aktualizacji rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonej w dniu 21 sierpnia 2015 r. organ ustalił, że od dnia 8 stycznia 2014 r. wnioskodawczyni jest najemcą lokalu kwaterunkowego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Dzielnicy Śródmieście. Mieszkanie składa się z korytarza, przedpokoju, łazienki z wc, dwóch pokoi i kuchni z bezpośrednim oświetleniem naturalnym. Lokal wyposażony jest w instalację elektryczną, gazową, zimną wodę, centralną ciepłą wodę, kanalizację i centralne ogrzewanie. Do zamieszkiwania w lokalu uprawniony jest również pełnoletni syn. T.G. nie wyraziła zgody na oględziny mieszkania za wyjątkiem korytarza. W dniu 21 sierpnia 2015 r., pracownik socjalny stawił się w miejscu zamieszkania ww., celem przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego. Pomimo, że wnioskodawczyni samodzielnie wyznaczyła dzień i godzinę przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, po raz kolejny, w dniu 21 sierpnia 2015 r. uniemożliwiła pracownikowi socjalnemu prawidłowe przeprowadzenie wywiadu środowiskowego. Organ ustalił, iż miesięczny dochód wnioskodawczyni od dnia od dnia 1 marca 2015 r. wynosi 1 177,96 zł (renta 790,62 zł, dodatek mieszkaniowy 371,57 zł i dodatek energetyczny 15,77 zł). Dochód ten przekracza kryterium pomocy społecznej,dochodowe określone w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o tj. 542 zł.