Wyrok NSA z dnia 16 czerwca 2016 r., sygn. I OSK 2228/14
W uregulowanym pojęciu rodziny nie chodzi o wykreowanie grupy osób cechującej się bliskością i wspólnotą, ale uwzględnienie przy udzielaniu pomocy przez Państwo osobom uprawnionym do alimentów sytuacji finansowej osób zobowiązanych do takiej alimentacji. Małżonkowie zaś względem siebie zobowiązani są do udzielania sobie pomocy i wsparcia, i to niezależnie od przyjętych przez nich relacji majątkowych, co przekłada się z kolei na ich możliwości realizowania obowiązku alimentacyjnego względem dziecka któregoś z nich.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia del. NSA Jacek Hyla Protokolant sekretarz sądowy Justyna Stępień po rozpoznaniu w dniu 16 czerwca 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 4 czerwca 2014 r. sygn. akt II SA/Łd 306/14 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 stycznia 2015 r. sygn. akt II SA/Wa 820/14 w pkt 1) oddalił skargę M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w pkt 2) orzekł o przyznaniu pełnomocnikowi wynagrodzenia z tytułu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej świadczonej z urzędu. Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z dnia [...] grudnia 2013 r., [...] Prezydent Miasta Łodzi orzekł o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku M. M. z dnia 26 września 2013 r. o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na rzecz M. M. na okres od dnia 1 października 2013 r. W podstawie prawnej decyzji podano przepis art. 25 ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r., nr 1, poz. 7 ze zm., dalej ustawa) oraz § 5 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz.U. z 2010 r., Nr 123, poz. 836 ze zm., dalej rozporządzenie). W uzasadnieniu podano, że zgodnie z § 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia, w przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, organ właściwy wierzyciela wzywa pisemnie wnioskodawcę do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, natomiast w przypadku złożenia wniosku bez wymaganych dokumentów, organ właściwy wierzyciela przyjmuje wniosek i wzywa pisemnie wnioskodawcę do uzupełnienia brakujących dokumentów, w terminie nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 30 dni. Zgodnie zaś z § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku niezastosowania się do wezwania, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 organ właściwy wierzyciela wydaje decyzję o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. Wskazano, że wezwaniem z dnia 9 października 2013 r. wnioskodawczyni została zobowiązana do uzupełnienia wniosku poprzez złożenie wyjaśnień, pisemne uzupełnienie wniosku oraz dostarczenie zaświadczenia urzędu skarbowego lub oświadczenia za 2012 r. G. P. i T. P., zaświadczenia bądź oświadczenia o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne za 2012 rok G. P. i T. P., oświadczenia o aktualnej sytuacji zawodowej w/w osób lub wyroku zasądzającego alimenty od G. P. na rzecz wnioskodawczyni - pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie to zostało skutecznie doręczone stronie, a termin uzupełnienia wniosku upłynął bezskutecznie 3 grudnia 2013 r.