Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. I OSK 1371/14
Przepis art. 174 pkt 1 ustawy P.p.s.a. przewiduje dwie postacie naruszenia prawa materialnego, a mianowicie błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Przez błędną wykładnię należy rozumieć wadliwe zrekonstruowanie treści normy prawnej wynikającej z konkretnego przepisu, natomiast przez niewłaściwe zastosowanie dokonanie nieprawidłowej subsumcji przepisu do ustalonego stanu faktycznego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędzia del. WSA Sławomir Antoniuk Protokolant: st. asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Obrony Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 1106/13 w sprawie ze skargi W. N. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania statusu weterana poszkodowanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę W. N. na opisaną w sentencji decyzję Ministra Obrony Narodowej i uchylił tę decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego organu z dnia [...] marca 2013 r. i orzekł o ich wykonalności.
W jego uzasadnieniu Sąd ten podał, że zaskarżoną decyzją utrzymano w mocy decyzję odmawiającą przyznania skarżącemu statusu weterana poszkodowanego. Powołano się na przepisy art. 127 § 3 i art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. oraz art. 3 w związku z art. 4 pkt 15, art. 5 ust. 1 i art. 8 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 205, poz. 1203), dalej cytowanej jako ustawa, oraz brak protokołu powypadkowego z dnia 10 lutego 2078 r. W ocenie organu dokument ten jest niezbędny dla oceny zasadności uwzględnienia żądania związanego z wypadkiem w czasie pełnienia służby w Polskiej Wojskowej Jednostce Specjalnej w DSZ ONZ na Bliskim Wschodzie. Dołączone przez stronę inne dokumenty w ocenie organu nie są wystarczające, bo nie zastępują owego protokołu. Uniemożliwia to ustalenie okoliczności wypadku i nie daje podstaw do przyznania statusu weterana poszkodowanego.