Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2016 r., sygn. II OSK 2690/15

Błędna wykładnia prawa materialnego przejawiać się może w nieprawidłowym odczytaniu treści prawa, a więc mylnym zrozumieniu treści lub znaczenia przepisu prawnego albo niezrozumieniu intencji ustawodawcy. Błędne zastosowanie prawa materialnego sprowadza się natomiast do błędnego podciągnięcia konkretnego stanu faktycznego pod hipotezę normy prawnej błąd subsumcji, bądź na niezastosowaniu określonej normy prawnej w konkretnej sprawie do ustalonego stanu faktycznego, pomimo istnienia podstaw do dokonania takiej subsumcji.

Teza od Redakcji

 

Dnia 15 stycznia 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kamiński Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant asystent sędziego Julia Słomińska po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2015 r. sygn. akt VIII SA/Wa 520/15 w sprawie ze skargi Wójta Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia 23 kwietnia 2015 r. nr ... w przedmiocie skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2015r., sygn. akt VIII SA/Wa 520/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia 23 kwietnia 2015 r. nr ... i orzekł, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się tego wyroku.

Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Wojewoda M. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 kwietnia 2015r. nr ..., wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.), stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy R. z dnia 26 marca 2015r. ... w sprawie uchwalenia statutów sołectw Gminy R. W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że Rada Gminy R. podejmując w dniu 26 marca 2015r. powyższą uchwałę w sprawie uchwalenia statutów sołectw Gminy R., jako podstawę swojego działania wskazała art. 18 ust. 2 pkt 7 i art. 35 ustawy o samorządzie gminnym. W § 1 uchwały zapisano, że uchwala się statuty 14 sołectw, przy czym wskazano nazwę sołectwa oraz numer załącznika do uchwały, który stanowi statut danego sołectwa. W § 4 stwierdzono, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa M. W ocenie organu nadzoru w/w uchwała Rady Gminy R. narusza obowiązujące prawo, gdyż art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym obliguje do podejmowania odrębnych uchwał dla poszczególnych sołectw (jedno sołectwo, jedna uchwała), co potwierdza pogląd wyrażony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 lutego 1994r. sygn. akt SA/Gd 2470/93. Organ nadzoru wskazał, iż z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że uchwała w sprawie uchwalenia statutu jednostki pomocniczej gminy jest aktem prawa miejscowego. Zasady jej publikacji określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011r. nr 197 poz. 1172 ze zm.). Statut sołectwa, zgodnie z przytoczonym w podstawie prawnej uchwały art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rada ustala w drodze uchwały. Zdaniem organu nadzoru, powołany przepis nieprzypadkowo posługuje się liczbą pojedynczą. Zastrzega on bowiem tryb przyjęcia odrębnego statutu, w drodze odrębnej uchwały, dla każdej jednostki pomocniczej. Organ nadzoru podniósł nadto, powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 października 2003r. sygn. akt II SA/Wr 1501/03, że statut sołectwa (statuty sołectw) nie może stanowić załącznika do uchwały, ponieważ prowadzi to do naruszenia § 29 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (Dz. U. nr 100, poz. 908), który jednoznacznie przesądza co może znaleźć się w załączniku do uchwały. Mając na uwadze powyższe organ nadzoru uznał, że uchwała Rady Gminy R. z dnia 26 marca 2015r. wprowadzająca w drodze załączników statuty jednostek pomocniczych Gminy, w sposób rażący narusza prawo, a związku z tym winna być wyeliminowana z obrotu prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00