Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2016 r., sygn. I GSK 1813/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 maja 2014 r. sygn. akt III SA/Kr 212/14 w sprawie ze skarg W. S. na dwie decyzje Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] listopada 2013 r.: nr [...] oraz nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego oraz określenia kwoty podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz W. S. 3253 zł (trzy tysiące dwieście pięćdziesiąt trzy złote) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 29 maja 2014 r. (sygn. akt III SA/Kr 212/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargi W. S. na dwie decyzje Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] listopada 2013 r. (nr [...]), którymi organ ten utrzymał w mocy dwie decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] lipca 2013 r. (nr [...]): 1) o określeniu kwoty długu celnego podlegającego retrospektywnemu zaksięgowaniu ([...] zł) z tytułu importu towaru, powiadomieniu o retrospektywnym zaksięgowaniu wspomnianej kwoty długu celnego i poinformowaniu o obowiązku zapłaty odsetek, a także 2) o określeniu podatku o towarów i usług w prawidłowej wysokości ([...] zł) z tytułu importu towaru objętego zgłoszeniem celnym SAD nr [...] z dnia [...] kwietnia 2011 r.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów celnych orzekających w sprawie celnej i w sprawie podatkowej. Organy te stwierdziły, że w dniu [...] kwietnia 2011 r. skarżący w zgłoszeniu celnym SAD nr [...] zadeklarował do procedury celnego dopuszczenia do obrotu towar opisany jako "Kompletny zestaw telebim z wyświetlaczem kolorowym LED", dla którego zadeklarowano kod CN 8531 20 20 (obejmujący: Aparaturę do sygnalizacji dźwiękowej lub wzrokowej (na przykład dzwonki, syreny, tablice sygnalizacyjne, urządzenia alarmowe przeciwwłamaniowe lub przeciwpożarowe), elektryczną, inną niż ta objęta pozycją 8512 lub 8530: - Tablice sygnalizacyjne zawierające urządzenia ciekłokrystaliczne (LCD) lub diody elektroluminescencyjne (LED); - - Zawierające diody elektroluminescencyjne (LED)) ze stawką celną 0%. Po zwolnieniu towaru do deklarowanej procedury organ celny przeprowadził kontrolę w firmie skarżącego, a następnie wszczął podstępowania celne i podatkowe zakończone wydaniem wskazanych wyżej decyzji. Zdaniem organów administracji, w zgłoszeniu celnym dokonano nieprawidłowej klasyfikacji taryfowej sprowadzonego towaru. Przedmiotem zgłoszenia celnego był ekran LED o budowie modułowej (telebim) - w stanie rozmontowanym - wraz z niezbędnym do montażu osprzętem, zarządzany przez komputer (który nie był objęty zgłoszeniem celnym) z użyciem stosownego oprogramowania, przy czym urządzenie to po wskazanym przez producenta sposobie montażu oraz zainstalowaniu oprogramowania do jego kontroli pozwalało na wyświetlanie m.in. obrazów wideo. W ocenie organów celnych, przedmiotowy towar należało zaklasyfikować do kodu CN 8528 59 80 (obejmującego: Monitory i rzutniki, niezawierające aparatury odbiorczej dla telewizji; aparatura odbiorcza dla telewizji, nawet zawierająca odbiorniki radiowe lub aparaturę do zapisu lub odtwarzania dźwięku lub obrazu: - Pozostałe monitory: - - Pozostałe: - - - Kolorowe: - - - - Pozostałe) ze stawką celną dla krajów trzecich 14%, przy czym klasyfikacja taka jest wyznaczona przez regułę 1, 2a) i 6 Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej, uwagę 4 do sekcji XVI oraz opis kodów CN 8528, 8528 59 i 8528 59 80. Organ celne uznały, że za taką klasyfikacją kodu CN przemawiało to, że towar: 1) nie ma lampy elektronopromieniowej, 2) jego wymiary wykluczają, aby mógł on być wykorzystywany zasadniczo lub głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych objętych pozycją 8471, 3) jest monitorem kolorowym z ekranem, w którym zastosowano technologię wyświetlania LED. Dyrektor Izby Celnej wyjaśnił, że ze zgromadzonego materiału dowodowego (w szczególności z instrukcji podłączenia przedmiotowego urządzenia) wynika, że do prawidłowego zainstalowania urządzenia niezbędny jest sprzęt w postaci: wyświetlacza LED, kabla sygnałowego, podłączenia zasilania, karty kontrolującej system (instalowanej w komputerze PC), karty odbiorczej (instalowanej w ekranie LED), komputera PC (obejmującego wejścia video DVI i gniazdo COM). Organ dodał, że technologia DVI została zaprojektowana do podłączenia urządzeń wyświetlających obraz, zaś w złącze DVI była wyposażona karta nadawcza będąca przedmiotem importu. W związku z tym organ celny uznał, że po umieszczeniu w komputerze posiadającym kartę graficzną z interfejsem DVI karty nadawczej oraz zmontowaniu całego zestawu i zainstalowaniu stosownego oprogramowania (będącego na wyposażeniu zestawu) - według założeń producenta - istniała techniczna możliwość wyświetlania sygnału wideo. Organ celne wykluczyły natomiast możliwość klasyfikowania przedmiotowego towaru do pozycji CN 8531. Pozycja ta obejmuje bowiem urządzenia elektryczne używane wyłącznie do celów sygnalizacyjnych tj. umożliwiających nadawanie i odbiór sygnałów (informacji) działających na ludzkie zmysły - akustycznych i optycznych, przy czym chodzi tu o aparaturę przeznaczoną do prostego działania i do szybkiego, nieskomplikowanego odbioru przekazywanych dźwięków i sygnałów. Natomiast budowa i możliwości techniczne przedmiotowego wskazują, że techniczno-funkcjonalne właściwości tego urządzenia wykraczają poza proste wyświetlanie punktów (sygnalizację). Jest to bowiem urządzenie wysoce zaawansowane technologicznie do wyświetlania, w pełnej palecie kolorów, obrazów ruchomych tj. obrazów wideo, spełniające rolę monitora wizyjnego, a nie tablicy sygnalizacyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00