Wyrok NSA z dnia 17 sierpnia 2016 r., sygn. I GSK 875/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. WSA Barbara Mleczko-Jabłońska Protokolant asystent sędziego Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 1892/13 w sprawie ze skargi I. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 8 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 1892/13 po rozpoznaniu sprawy ze skargi I. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu z [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za wrzesień 2010 r. w pkt I. uchylił zaskarżoną decyzję, w pkt II. orzekł, że nie podlega ona wykonaniu i w pkt III. zasądził na rzecz Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu 3 508 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego i podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w W.. (dalej: organ I instancji) ustalił, że I. S. w latach 2010 - 2011 prowadził w Ś. działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "M." I. S., której przedmiotem był między innymi obrót olejem na cele opałowe oraz innymi paliwami (w tym na stacji paliw), a także sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych.
Czynności kontrolne wykazały, iż skarżący w okresie od stycznia 2010 r. do grudnia 2011 r. dokonywał zakupu oleju opałowego oraz oleju napędowego, a następnie przeznaczał go do dalszej odsprzedaży zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych, jak też osób fizycznych. Transakcje sprzedaży oleju opałowego oraz oleju napędowego dokumentowano fakturami VAT. W związku ze sprzedażą oleju opałowego w okresie od września do listopada 2010 r., podatnik nie dopełnił wymaganych przepisami prawa warunków preferencyjnego opodatkowania oleju opałowego. Stwierdzono bowiem, że w tym okresie brak jest oświadczeń, a także występują nieprawidłowości zarówno w oświadczeniach nabywców oleju opałowego, jak też w składanych za ten okres miesięcznych zestawieniach oświadczeń nabywców oleju opałowego. Ponadto, w wyniku rozliczenia dokonanego na podstawie dowodów księgowych zakupów i sprzedaży oleju opałowego, stwierdzono na koniec 2010 r. i 2011 r. jego niedobór w stosunku do ewidencji księgowej.