Wyrok NSA z dnia 15 września 2016 r., sygn. I GSK 333/16
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 26 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 13 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Ke 33/13 w sprawie ze skargi K. S., W. S. - A s.c. w D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Kielcach; 2. zasądza od A sp. z o.o. z siedzibą w D. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Kielcach 2.648 (dwa tysiące sześćset czterdzieści osiem) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Ke 33/13 uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia
[...] listopada 2012 r. jak również poprzedzającą ją decyzję organu I instancji i orzekł, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.
Sąd orzekał w następującym stanie faktyczno - prawnym:
Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach decyzją z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] określił dla A K. i W. S. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 16 522 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki MITSUBISHI Pajero, uznając, iż w momencie nabycia był - podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - samochodem osobowym, klasyfikowanym do pozycji CN 8703.
Organ II instancji rozpoznając odwołanie, w całości zgodził się z organem
I instancji co do zasadności zaklasyfikowania spornego pojazdu do kodu CN 8703,
a tym samym konieczności wymierzenia podatku akcyzowego skarżącej spółce.
Sąd I instancji rozpoznając skargę stwierdził, że cały pierwotny tok postępowania w sprawie poczynając od wszczęcia postępowania podatkowego był nieprawidłowy, gdyż w całych aktach brak jest dokumentu określającego status prawny oznaczonego A w dacie powstania obowiązku podatkowego, wydania decyzji przez organy obu instancji, a w szczególności w dacie wszczęcia postępowania. Organ nie ustalił czy nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonał K. S. i W. S. jako osoby fizyczne prowadzące odrębną działalność gospodarczą pod firmą: A, czy też jako wspólnicy, na przykład spółki osobowej lub cywilnej o takiej nazwie.