Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 14 grudnia 2016 r., sygn. II FSK 3279/16

Podatki inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Jacek Brolik, , , po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 30 sierpnia 2016 r. sygn. akt I SA/Sz 790/16 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi A. S. na uchwałę Rady Miejskiej w Darłowie z dnia 28 października 2015 r. nr XV/114/2015 w przedmiocie wyboru metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawek tych opłat oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności postanawia oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 30 sierpnia 2016 r. w sprawie sygn. akt I SA/Sz 790/16 ze skargi A. S. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą "NZOZ [...] P." (dalej: "Skarżąca") na uchwałę Nr XV/114/2015 Rady Miejskiej w Darłowie z dnia 28 października 2015 r. w sprawie wyboru metod i ustalania stawek tych opłat oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie odrzucił skargę i zwrócił Skarżącej uiszczony wpis.

W ocenie Sądu Skarżąca prowadząca działalność gospodarczą wykazała, że ma interes prawny we wniesieniu przedmiotowej skargi, skoro jest zobligowana do wypełnienia i złożenia deklaracji w sprawie ustalenia stawki wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami w związku z posiadaniem nieruchomości. Jednakże przepisy wymagają, oprócz wykazania interesu prawnego, wykazania naruszenia tegoż interesu przez przepisy zaskarżonej uchwały, które naruszają obowiązujące prawo, tj. konkretne przepisy prawa. Zdaniem Sądu Skarżąca nie wykazała, aby jej interes prawny został naruszony przez przepisy zaskarżonej uchwały, które byłby sprzeczne z prawem. Wyjaśnił, że stosownie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, ze zm. - zwanej dalej: "u.c.p.g.") utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Uchwała, o której mowa powyżej, może dotyczyć wszystkich właścicieli nieruchomości lub właścicieli określonych nieruchomości, w szczególności nieruchomości na których jest prowadzony określony rodzaj działalności. W przypadku nieruchomości na których są świadczone usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196 i 822), dopuszcza się aby opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowiła iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rada gminy, w drodze uchwały dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustali stawkę takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy. Sąd wyjaśnił więc, że w niniejszej sprawie organ posiadał nie tylko uprawnienie do wydania zaskarżonej uchwały, ale przede wszystkim miał obowiązek jej wydania. Opłata ta stanowi dochód gminy. W ocenie Sądu pierwszej instancji treść zaskarżonej uchwały odpowiada powyższym przepisom.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00